Repository logo
 
Publication

Artificial intelligence in aviation and airports : understanding the determinants of adoption and intention to recommend the technology

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorBaptista, Gonçalo da Costa Aleixo Monteiro Melhorado
dc.contributor.authorSilva, Alice Alfaiate Hortas da
dc.date.accessioned2025-02-19T11:57:33Z
dc.date.embargo2026-02
dc.date.issued2024-10-28
dc.date.submitted2024-03
dc.description.abstractThe aviation, an industry usually at the forefront of technological innovation, welcomed Artificial Intelligence (AI) in the last years as a catalyst for transformative change, with several benefits in many domains. Aviation and airports are two sectors of upmost importance in global economy, technology adoption studies in this area involving AI are still scarce and, in some cases, present disperse results, therefore requiring further investigation. In this study we used a mix method approach, combining an initial qualitative analysis with a quantitative analysis with structured equation modelling (SEM). We advance the body of knowledge by designing and using an innovative theoretical research model that combines the strengths of three well-established theories: Artificial Intelligent Device Use Acceptance (AIDUA), the Technology Acceptance Model (TAM), and the Innovation Resistance Theory (IRT), with an Intention to Recommend construct. The research model was empirically tested using one hundred and ninety-six (196) responses mainly collected in a European country. Hedonic motivation, social influence, performance expectancy, value barrier, and behavioural intention were found to influence the adoption of AI. The likelihood of a customer recommending the technology was also confirmed. For researchers, this study may serve as an initial basis for further acceptance models9 refinement. For practitioners, understanding the factors that influence AI adoption is crucial to implement and to refine devices, applications, and services in the aviation industry, with increasing the levels of acceptance and recommendation.pt_PT
dc.description.abstractA aviação, uma indústria geralmente na vanguarda da inovação tecnológica, acolheu a Inteligência Artificial (IA) nos últimos anos como um catalisador de mudança transformadora, com vários benefícios em muitos domínios. A aviação e os aeroportos são dois setores de extrema importância na economia global, estudos de adoção de tecnologia nesta área envolvendo IA ainda são escassos e, em alguns casos, apresentam resultados dispersos, exigindo, portanto, uma investigação adicional. Neste estudo, utilizamos uma abordagem mista, combinando uma análise qualitativa inicial com uma análise quantitativa com modelagem de equações estruturais (SEM). Avançamos o corpo de conhecimento ao projetar e usar um modelo teórico de pesquisa inovador que combina as forças de três teorias bem estabelecidas: Aceitação de Uso de Dispositivos de Inteligência Artificial (AIDUA), o Modelo de Aceitação de Tecnologia (TAM) e a Teoria de Resistência à Inovação (IRT), com um construto de Intenção de Recomendação. O modelo de pesquisa foi testado empiricamente usando cento e noventa e seis (196) respostas coletadas principalmente num país europeu. Motivação hedônica, influência social, expectativa de desempenho, barreira de valor e intenção comportamental foram encontrados para influenciar a adoção de IA. A probabilidade de um cliente recomendar a tecnologia também foi confirmada. Para pesquisadores, este estudo pode servir como uma base inicial para o aperfeiçoamento de modelos de aceitação. Para os praticantes, entender os fatores que influenciam a adoção de IA é crucial para implementar e refinar dispositivos, aplicativos e serviços na indústria da aviação, aumentando os níveis de aceitação e recomendação.pt_PT
dc.identifier.tid203885643pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/48159
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectArtificial intelligencept_PT
dc.subjectAviationpt_PT
dc.subjectAirportspt_PT
dc.subjectAIDUApt_PT
dc.subjectTAMpt_PT
dc.subjectITRpt_PT
dc.subjectAdoptionpt_PT
dc.subjectIntention to recommendpt_PT
dc.subjectInteligência artificialpt_PT
dc.subjectAviaçãopt_PT
dc.subjectAeroportospt_PT
dc.subjectAdoçãopt_PT
dc.subjectIntenção de recomendarpt_PT
dc.titleArtificial intelligence in aviation and airports : understanding the determinants of adoption and intention to recommend the technologypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203885643.pdf
Size:
712.68 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: