Repository logo
 
Publication

How to not kill creativity : a look through an innovation consultant´s culture

datacite.subject.fosCiências Sociais::Psicologiapt_PT
dc.contributor.advisorAlmeida, Maria Leonor Maciel dos Santos
dc.contributor.authorCruz, Inês Salgueiro Oliveira Quelhas da
dc.date.accessioned2022-03-11T11:09:29Z
dc.date.available2022-03-11T11:09:29Z
dc.date.issued2022-02-07
dc.date.submitted2021-11
dc.description.abstractAchieving sustainable growth in one´s business appears to be a challenge for many entrepreneurs, since the business environment modern organizations face is characterized by numerous demands that, if not met, will most likely lead to the firm's failure. Ergo, there is an emergence from firms to achieve competitive advantage over other firms. Accordingly, one strategy used is through innovation, thus organizational creativity. However, even though firms recognize the value of creativity, they still fail to understand how to promote it amongst their employees. Therefore, the main purpose of this study is to understand how firms can foster their employees' creative potential, through a case study on an innovation consultant. Using a mixed-methods approach, this study draws inferences from the perspective of both subordinates and leaders on the type of culture embebed in the organization, as well as the cultural elements that promote and hinder creativity. Using a sample of 23 participants, a survey, the TCT-DP and 4 semi-structured interviews were carried out. Results suggest that freedom, communication, feedback, interpersonal relationships, work, resources, risk-taking, mistake handling, motivation, conflict handling, cooperation, decision-making and goal setting promote creativity, whereas mechanistic structures, poorly defined goals, lack of time constraint and lack of support for new ideas and change inhibit creativity.pt_PT
dc.description.abstractAlcançar um crescimento sustentável em negócios aparenta ser um desafio para vários empresários, uma vez que o ambiente empresarial que as empresas enfrentam é caracterizado por diversos desafios que podem levar à sua falência. Consequentemente, existe uma urgência por parte das empresas para alcançar uma vantagem competitiva sobre outras empresas. Uma maneira para alcançar tal é através da inovação, portanto criatividade organizacional. No entanto, apesar das empresas reconhecerem o valor da criatividade, continuam a não saber como promovê-la entre os seus empregados. Assim, o principal objetivo deste estudo é compreender como as empresas podem promover a criatividade, através de um estudo de caso de uma consultoria de inovação. Através de uma metodologia mista, este estudo apresenta inferências sobre o tipo de cultura presente na empresa, assim como os respetivos elementos que promovem e inibem a criatividade, da perspectiva dos empregados e líderes. A amostra consiste em 23 participantes, em que lhes foi administrado um questionário, TCT-DP e 4 entrevistas semi-estruturadas. Os resultados sugerem que liberdade, comunicação, feedback, relações interpessoais, trabalho, recursos, tomar riscos, a forma como se lida com os erros e conflitos, motivação, cooperação, poder de decisão e estabelecimento de objetivos promovem criatividade, enquanto estruturas mecanicistas, objetivos mal estabelecidos, falta de tempo e de apoio em ideias novas e mudança inibe a criatividade.pt_PT
dc.identifier.tid202955982pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/36996
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCreativitypt_PT
dc.subjectOrganizational culturept_PT
dc.subjectMixed-methodspt_PT
dc.subjectCase studypt_PT
dc.subjectTCT-DPpt_PT
dc.subjectCriatividadept_PT
dc.subjectCultura organizacionalpt_PT
dc.subjectMetodologia mistapt_PT
dc.subjectEstudo de casopt_PT
dc.titleHow to not kill creativity : a look through an innovation consultant´s culturept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Psicologia na Gestão e Economiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202955982.pdf
Size:
12.13 MB
Format:
Adobe Portable Document Format