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The impact of COVID-19 on hedonic and utilitarian decision-making

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Abstract(s)

A Chinese virus has managed to bring the whole world to a standstill. This circumstance has forced people to adapt their usual lifestyle. COVID-19 has brought changes in different areas of life, including consumer behavior. For many, the pandemic was a reminder of what is important and needed in life: security, trust and health instead of excessive spending on items that focus on delivering solely satisfaction. The current situation results in even more emotions that are involved during the process of decision-making, leading to it becoming increasingly complex and harder to prepare for. With the presence of the virus, people experience emotions that steer their buying attention increasingly towards utilitarian products. With purchasing hedonic items on the other hand, comes along the risk for justification to oneself or to others. Additionally, the reminder of the virus leads to less expected satisfaction from hedonic products, proving that the negative emotions resulting from said reminder overshadow the outcome. The categorization of several utilitarian and hedonic attributes and products has proven to be influenced by the manipulation, indicating great relevance for the industry. From a marketing perspective, it is crucial to understand these changes and prepare for them accordingly. Strategies regarding the marketing mix, a clear positioning of products and an understanding of the process a customer goes through prior, during and post a purchasing decision are significant, especially in unpredictable times like these.
Um vírus chinês conseguiu paralisar o mundo inteiro. Esta circunstância forçou as pessoas a adaptarem o seu estilo de vida. A COVID-19 trouxe mudanças em diferentes áreas da vida, incluindo o comportamento dos consumidores. Para muitos, a pandemia foi um alerta do que é importante e necessário na vida: segurança, confiança e saúde, em vez de gastos excessivos em produtos que se concentram em proporcionar apenas satisfação. A situação atual resulta em ainda mais emoções que estão envolvidas durante o processo de tomada de decisões, levando a que se torne cada vez mais complexo e mais difícil de preparar. Com a presença do vírus, as pessoas experimentam emoções que orientam cada vez mais a sua atenção de compra para produtos utilitários. Por outro lado, com a compra de artigos hedónicos, surge o risco de justificação para si próprio ou para os outros. Além disso, a recordação do vírus leva a uma satisfação menos esperada dos produtos hedónicos, provando que as emoções negativas resultantes do referido alerta ofuscam o resultado. A categorização de uma série de atributos e produtos utilitários e hedónicos provou ser influenciada pela manipulação, indicando grande relevância para a indústria. De uma perspetiva de marketing, é crucial compreender estas mudanças e preparar-se para elas em conformidade. As estratégias em relação ao marketing mix, um posicionamento claro dos produtos e uma compreensão do processo pelo qual um cliente passa antes, durante e após uma decisão de compra são significativas, especialmente em tempos imprevisíveis como estes.

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COVID-19 Pandemic Consumer behavior Utilitarian Hedonic Satisfaction choice Decision-making Justification Pandemia Comportamento do consumidor Utilitário Hedónico Satisfação Escolha Tomada de decisão Justificação

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