Repository logo
 
Publication

Factors driving to the propensity to purchase luxury second-hand fashion and apparel

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorSilva, Susana Costa e
dc.contributor.advisorDuarte, Paulo De Oliveira
dc.contributor.authorAlmeida, Catarina Andreia Da Silva
dc.date.accessioned2020-04-28T11:58:17Z
dc.date.available2020-04-28T11:58:17Z
dc.date.issued2019-12-06
dc.date.submitted2019
dc.description.abstractNo longer restricted to the consumption of brand-new luxury goods, the alternative reselling of luxury goods is becoming a common practice among consumers. Largely neglected, second-hand consumption has been redefined in today’s retail marketplace and among individuals’ opinion due to several changes of the consumerist society, increasing the willingness to adopt new shopping alternatives. Once strictly reserved to only brand-new goods, today´s second-hand luxury is now generating a challenge for luxury well received among consumers. The purpose of this investigation is to analyze the second-hand luxury market and determine the factors which drive to second-hand luxury consumption. The topic of second-hand luxury is still largely ignored by the scientific researchers and yet the phenomenon is becoming strong among costumers, since many unexplored questions underlying the motivational factors are still to be discovered. After analyzing the motivational factors of consumption of both second-hand and luxury, six individuals living in Monaco were selected to conduct interviews concerning their luxury second-hand consumption habits. Among respondents, three were store managers of second-hand luxury and the other three were enthusiasts and loyal clients of this studied model. In order to determine the motivational "engines" of the second-hand luxury consumption, a qualitative method followed by a content analysis was the research technique considered the most appropriate to collect, interpret and finally analyze the outcomes Findings – The results show that five dimensions “Need for Uniqueness”, “Extrinsic Motivations”, “Intrinsic Motivations”, “Product-Related - Authenticity” and “Fear of Inauthenticity” are the motivational "engines" of second-hand luxury consumption. The study found that the need for uniqueness is the central aspect influencing the consumption of second-hand luxury. On the contrary, the fear of inauthenticity is considered as a negative influencer of this studied model. However, this study revealed that the dimension of second-hand luxury is dominated by the hedonic values and luxury effect on consumers. Unexpected at first sight, ethical and sustainable reasons were found as emerging behavioral attitudes driving consumers to second-hand luxury.pt_PT
dc.description.abstractNão estando restringido unicamente ao consumo de produtos novos, a revenda alternativa de produtos de luxo está a tornar-se uma prática comum entre os consumidores. Por muito negligenciado, o consumo de segunda mão foi redefinido tanto no mercado atual como na opinião individual, devido a várias mudanças na sociedade consumista, aumentando a disposição de adotar novas alternativas de compra. Antes estritamente reservado a compra de produtos novos, hoje em dia o luxo de segunda mão está a demonstrar-se um desafio para o luxo bem recebido pelos consumidores. O objetivo desta investigação é analisar o mercado de luxo de segunda mão e determinar os fatores que levam ao consumo de luxo de segunda mão. O tema do luxo de segunda mão ainda é amplamente ignorado pelos pesquisadores científicos e, no entanto, o fenômeno está se a tornar forte entre os consumidores, uma vez que muitas questões inexploradas subjacentes aos fatores motivacionais ainda estão por ser descobertas. Depois de analisar os fatores motivacionais de consumo de segunda mão e de luxo, seis indivíduos que vivem no Mónaco foram selecionados para realizar entrevistas sobre seus hábitos de consumo de luxo de segunda mão. Entre os entrevistados, três gerentes de loja de luxo de segunda mão e os outros três entusiastas e clientes fiéis desse modelo estudado. A fim de determinar os "motores" motivacionais do consumo de luxo de segunda mão, um método qualitativo seguido por uma análise de conteúdo foi a técnica de pesquisa considerada a mais adequada para recolher, interpretar e finalmente analisar os resultados. Resultados - Os resultados mostram que as cinco dimensões “Necessidade de Exclusividade”, “Motivações Extrínsecas”, “Motivações Intrínsecas”, “Relacionadas com o Produto - Autenticidade” e “Medo da Inautenticidade” são os motores motivacionais do consumo de luxo de segunda mão. O estudo descobriu que a necessidade de exclusividade é o aspecto central que influencia o consumo de luxo de segunda mão. Ao contrário, o medo da inautenticidade é considerado um influenciador negativo deste modelo estudado. No entanto, este estudo revelou que a dimensão do luxo de segunda mão é dominada pelos valores hedónicos e pelo efeito de luxo nos consumidores. Inesperada à primeira vista, razões éticas e sustentáveis foram encontradas como atitudes comportamentais emergentes que levam os consumidores a comprar luxo de segunda mão.pt_PT
dc.identifier.tid202457770pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/30443
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectLuxurypt_PT
dc.subjectSecond-handpt_PT
dc.subjectPre-ownedpt_PT
dc.subjectPre-usedpt_PT
dc.subjectPre-lovedpt_PT
dc.subjectConsumptionpt_PT
dc.subjectMotivationspt_PT
dc.subjectUniquenesspt_PT
dc.subjectCircular Economypt_PT
dc.subjectLimited-productspt_PT
dc.subjectEthicalpt_PT
dc.subjectLuxopt_PT
dc.subjectSegunda-mãopt_PT
dc.subjectPré-usadopt_PT
dc.subjectPré-amadopt_PT
dc.subjectConsumopt_PT
dc.subjectMotivaçõespt_PT
dc.subjectUnicidadept_PT
dc.subjectEconomia Circularpt_PT
dc.subjectProdutos limitadospt_PT
dc.subjectÉticapt_PT
dc.titleFactors driving to the propensity to purchase luxury second-hand fashion and apparelpt_PT
dc.title.alternativeWhat are the motivational drivers increasing the propensity to purchase second-hand luxury fashion and apparelpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Marketingpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Catarina Andreia da Silva Almeida.pdf
Size:
1.03 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: