Publication
Akan rites of passage and the sacraments of christian initiation : a theological enquiry
datacite.subject.fos | Humanidades::Filosofia, Ética e Religião | |
dc.contributor.advisor | Costa, Bernardino Ferreira da | |
dc.contributor.author | Fofie-Nimoh, Andrew Prince | |
dc.date.accessioned | 2014-10-03T10:24:46Z | |
dc.date.available | 2014-10-03T10:24:46Z | |
dc.date.issued | 2014-07-01 | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.description.abstract | This academic research seeks to address theologically the question of the possible ways in which certain elements of the African culture (Akan Culture) can serve as the foundation to Christian Doctrinal Instruction. It attempts a theological and anthropological enquiry into some Akan Rites of Passage and the Sacraments of Christian Initiation. The dissertation also encounters the points of convergence and divergence in relation to both initiation rites. Having established the fact that in most human societies, rites of initiation are inevitable, the dissertation asserts that there are indeed similarities and differences between the Akan Rites of Passage and the Sacraments of Christian Initiation. A critical survey at the Rites of Passage such as birth and childhood (Naming ceremony: “edin to”) and adulthood and initiation (Bragoro) with its future goal of marriage and procreation affirms that these rites have their corresponding Christian rites of initiation like baptism, confirmation and the Holy Eucharist. However, this research does not intend to raise the rites of passage above the Sacraments of Christian Initiation. In other words, our objective is not to equate the former rites to the Christian Sacraments. Thus, there may be common ritual elements and processes but different theological significances. As such, water used in baptism washes away our sins while when used in the Akan Naming Ceremony signifies truthfulness which should lead to a befitting moral life. This, notwithstanding, both baptism and naming ceremony welcomes and initiates one into the community of believers. The dissertation again recommends and establishes that a profound knowledge of rites of initiation would lead to a better understanding of Christian Initiation Sacraments. Therefore, when the rites of initiation ( rites of passage) of the local culture is well understood, catechetical instructions leading to the celebration of the rites of Christian Initiation becomes secured and comprehensively appreciated. This is to affirm that in evangelisation, the culture of the people must not be underestimated because it serves as the first contact of every human person. They mark important transitions through the lifecycle, from one stage, role and social position to the other and they serve as key factors in the socialisation process of the individual into the larger group. | |
dc.description.abstract | Esta investigação académica procura apresentar teologicamente os caminhos possíveis em que certos elementos da cultura africana, nomeadamente da etnia Akan podem servir como fundamento do ensinamento da doutrina Cristã, no caso específico do continente africano. Esta dissertação tenta uma abordagem teológico e antropológico da questão dos Ritos de Passagem e os Sacramentos da Iniciação Cristã. Partindo do fato que os ritos de iniciação são pontos chaves em certas culturas e sociedades humanas, a minha investigação vai mostrar as convergências e divergências entre os dois ritos supra mencionados. Um estudo atento dos ritos de passagem ligados ao nascimento, puberdade, casamento e procriação sugerem correspondência com os Sacramentos da Iniciação Cristã, nomeadamente o baptismo, confirmação e a Eucaristia. Todavia quero fazer notar que esta abordagem não pretende igualizar ou pôr no mesmo patamar os ritos de passagem africanos e os Sacramentos da iniciação Cristã. Dito de outra maneira, o nosso objectivo não é substituir os Sacramentos supervalorizando os ritos de passagem. Embora possa haver alguns elementos e procedimentos rituais comum aos dois ritos, o sentido teológico não é sempre o mesmo tanto nos ritos de passagem como nos Sacramentos da Iniciação Cristã. Assim por exemplo, o símbolo da água no batismo purifica os pecados dando ao batizado um novo nascimento. No rito de iniciação da etnia Akan, a água é usada como um símbolo de verdade e honestidade que o individuo deve cultivar daí em diante na sua vida. Há porém a semelhança com o batismo quanto ao acolhimento do iniciado na vida social da etnia, aceitação e participação em todo o sistema de vida social do grupo. Esta abordagem sugere que se estabeleça uma análise profunda dos ritos de passagem étnicos porque o seu conhecimento leva a uma maior compreensão e inserção dos sacramentos Iniciação Cristã nas culturas étnicas. Portanto, quando os ritos locais de passagem são aceites e compreendidos, uma instrução catequética dirigida aos Catecúmenos até a recepção dos Sacramentos da Iniciação Cristã, será bem apreciada e termo de garantia da nova vida do cristão. Isto quer dizer que na evangelização a cultura do povo em questão deve ser conhecida, respeitada e até assimilada quanto possível, porque a religião entra tanto mais em um povo quanto entra em o espírito da sua cultura. Os ritos de passagem marcam momentos importantes e etapas sucessivas na vida das pessoas. Os ritos promovem a pessoa socialmente, dão-lhe uma nova dimensão de comunhão de direitos e responsabilidades na sua sociedade, tornam o indivíduo consciente de que não vive solitário, é um parceiro no bem e mal da mesma comunidade. | |
dc.identifier.tid | 201495210 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/15172 | |
dc.language.iso | eng | por |
dc.title | Akan rites of passage and the sacraments of christian initiation : a theological enquiry | por |
dc.type | master thesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
rcaap.rights | openAccess | por |
rcaap.type | masterThesis | por |
thesis.degree.name | Mestrado em Teologia |