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Documentality in contemporary art : paraesthetic strategies in the works of Salomé Lamas, Jeremy Shaw and Louis Henderson

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Abstract(s)

This thesis intends to critically reflect on the particularities of the field of documentary film in the context of contemporary art. For that purpose, it seeks to mobilize various theoretical and aesthetical approaches to the field in order to answer the following questions: How do documentary film and contemporary art relate to each other? What are the aims and applications of self–reflexivity in documentary filmmaking? Drawing on Hito Steyerl’s notion of “documentality,” which she describes as being of crucial importance to the development of the documentary film in either becoming a form of governmental policy or a critical stance against it, it is asked: how can the concept of documentality be relevant to the study of the self–reflexive documentary? And finally, how does self–reflexive documentary filmmaking probe contemporary notions of documentality? This thesis undertakes four distinct tasks: first, it draws a historical path that puts into perspective the conjunction between documentary and art. Secondly, it explores how documentary practice and theory have influenced one another and how this influence ultimately affects the boundaries of documentary film’s very definition. Thirdly, through the direct engagement with the work of Salomé Lamas, Jeremy Shaw and Louis Henderson it conducts a close reading of films that experiment with the boundaries of documentary and fiction, and identifies different strategies as being “paraesthetic”– in that they do not blur the limits between fiction and documentary, but aim at challenging these limits beyond their normative understanding. Lastly, it engages with the Steyerlian concept of documentality in order to grasp the oscillations between, on the one hand, what constitutes documentary practice conventionally, and on the other, what constitutes documentary as a critical practice. Effectively, the dissertation is essentially a two-fold investigation: first, it aims to identify how contemporary artists are working with the frame of documentary and what strategies they employ in doing this; and secondly, the thesis aims to present these strategies as constituting a documentality of its own within contemporary art.
O objetivo desta tese é fazer uma análise crítica acerca das particularidades que constituem o campo dos filmes documentais no contexto da arte contemporânea. Para tal, várias abordagens estéticas e teóricas ao campo do documentário serão convocadas, de forma a responder ao seguinte: de que modo o filme documental e a arte contemporânea se relacionam entre si? Quais são os objetivos da autorreflexão e de que modo se aplica esta ideia na realização de filmes documentais? A partir da ideia de “documentalidade” de Hito Steyerl - descrita como tendo uma importância crucial para o desenvolvimento do filme documental, seja como forma de política governamental ou como posicionamento crítico de oposição - pergunta-se ainda: de que modo pode o conceito de documentalidade ser relevante para o estudo do documentário que reflete sobre si próprio? E, por fim, como é que a realização de filmes documentais questiona noções contemporâneas de documentalidade? Em suma, esta tese leva a cabo quatro tarefas distintas: primeiro, traça um percurso histórico que põe em perspetiva a ligação entre documentário e arte. Em segundo lugar, explora o modo como a prática e a teoria documentais se influenciam mutuamente e de que forma tal influência acaba por afetar as fronteiras da própria definição de filme documental. A terceira tarefa consiste num exercício de análise de filmes de Salomé Lamas, Jeremy Shaw e Louis Henderson, autores que experimentam os limites entre documentário e ficção. Através desta análise são identificadas diferentes estratégias como “paraestéticas”, no sentido em que os filmes não diluem estes limites, mas procuram antes desafiar as fronteiras entre ficção e documentário, forçando-os para lá do seu entendimento normativo. Por fim, a tese utiliza o conceito Steyerliano de documentalidade de forma a apreender as oscilações que existem, por um lado, entre o que constitui a prática documental convencional e, por outro, em que consiste o documentário enquanto atividade crítica. Efetivamente, a presente dissertação é uma investigação que segue dois sentidos essenciais: começa por tentar identificar o modo como os artistas contemporâneos trabalham o documentário e que estratégias aplicam ao fazê-lo, além de procurar, de seguida, apresentar as estratégias encontradas como algo que constitui uma documentalidade própria no contexto da arte contemporânea.

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Keywords

Documentary film Contemporary art Documentality Paraesthetics Self-reflexivity Parafiction Post-truth Globalization Filme documental Arte contemporânea Documentalidade Paraestética Autorreflexão Paraficção Pós-verdade Globalização

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