Repository logo
 
Publication

The impact of education in the primacy and recency effects in cognitively healthy aging

datacite.subject.fosCiências Sociais::Psicologiapt_PT
dc.contributor.advisorRibeiro, Filipa
dc.contributor.authorMarques, Sofia Areias
dc.date.accessioned2024-08-05T07:46:53Z
dc.date.available2024-08-05T07:46:53Z
dc.date.issued2022-09-29
dc.date.submitted2022
dc.description.abstractThe use of memory strategies can be influenced by multiple factors, some of which are still unknown. When a list of non-related words is presented for future free recall, a predictable serial position pattern appears with a better recall of words from the beginning (primacy) and from the end (recency) of the list. Primacy and recency effects have been mainly studied in cognitive impaired subjects as an attempt to understand impaired learning strategies among clinical samples. Nevertheless, this effect is very understudied in healthy groups despite its potential as a predictor of pathologic aging. In the present study we aimed to verify if the level of education influences learning strategies (serial position effect) in a wordlist test - the Auditory Wordlist Learning Test (from the Cognitive Function Dementia/Schuhfried battery). We included 294 healthy volunteers with ages ranging from 50 to 91, distributed along 4 different education groups: 1 to 6 years; 7 to 9 years; 10 to 12 years and >12 years. Overall, the two less educated groups presented differences from the most educated group across the four learning trials. Nevertheless, there were no differences in the learning rate. Considering serial position effects, in the first trial, the higher educated group had a clear advantage in the recall of primacy words in the first and fourth trial, as well as recency in the fourth trial. According to these results, education seems to play a role in initial learning, but has no effect in the rate of learning. Education also influenced serial position, especially primacy. Although serial position effects and learning patterns are well identified, they need further analysis in healthy groups and more consistent reproducibility in study results.pt_PT
dc.description.abstractA utilização de estratégias de memorização pode ser influenciada por diversos fatores, muitos dos quais não são totalmente compreendidos. Quando uma lista de palavras é apresentada para posterior evocação espontânea, pode-se identificar um padrão de posição serial nítido com melhor evocação das palavras do início (primazia) e fim (recência) da lista. O efeito de primazia e recência tem sido estudado maioritariamente em grupos com défice cognitivo na tentativa de melhor entender os seus défices nas estratégias de memorização. No entanto, este efeito ainda não está bem explorado em grupos saudáveis apesar do seu potencial enquanto preditor de envelhecimento patológico. Neste estudo pretende-se verificar se a escolaridade tem influência na estratégia de aprendizagem (efeito de posição serial) utilizada num teste de memorização de palavras – o Auditory Wordlist Learning Test (parte da bateria Cognitive Function Dementia). Foram incluídos 294 participantes saudáveis com idades compreendidas entre os 50 e os 91 anos, distribuídos em 4 grupos de escolaridade: 1 a 6 anos; 7 a 9 anos; 10 a 12 anos e >12 anos. Globalmente, foram encontradas diferenças significativas entre os dois grupos menos escolarizados por comparação com o grupo mais escolarizado em todos os ensaios de aprendizagem. No entanto, escolaridade parece não afetar a taxa de aprendizagem. Considerando o efeito de posição serial, o grupo mais escolarizado apresenta vantagens em relembrar palavras de primazia no primeiro e quarto ensaio, e de recência no quarto ensaio. De acordo com os resultados obtidos, o nível de educação influencia o número total de palavras memorizadas na aprendizagem, bem como o efeito de posição serial, de forma mais significativa na primazia. Padrões de aprendizagem estão bem identificados, no entanto, continua a haver necessidade de exploração destes fatores em grupos saudáveis e reprodutibilidade nos resultados.pt_PT
dc.identifier.tid203107276pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/46036
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectLearningpt_PT
dc.subjectSerial positionpt_PT
dc.subjectPrimacypt_PT
dc.subjectRecencypt_PT
dc.subjectMemorypt_PT
dc.subjectAgingpt_PT
dc.subjectAprendizagempt_PT
dc.subjectPosição em sériept_PT
dc.subjectPrimaziapt_PT
dc.subjectRecênciapt_PT
dc.subjectMemóriapt_PT
dc.subjectEnvelhecimentopt_PT
dc.titleThe impact of education in the primacy and recency effects in cognitively healthy agingpt_PT
dc.title.alternativeO impacto da escolaridade nos efeitos de primazia e recência no envelhecimento normalpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Neuropsicologiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
203107276.pdf
Size:
722.06 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: