Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.78 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
No presente trabalho pretendemos caracterizar a introdução e utilização do tablet como
manual digital em substituição do tradicional manual em papel, em contexto educativo no
Agrupamento de Escolas de Cuba. Sendo uma tecnologia pioneira em contexto educativo,
apoiada pela Direção de Serviços da Região Alentejo e acompanhada pedagogicamente
pela Universidade Católica Portuguesa, no sentido de alterar as práticas de
ensino/aprendizagem, urge conhecer a realidade da utilização da referida tecnologia em
contexto escolar concreto, para identificar possíveis mudanças, dificuldades ou limitações.
Para tal, depois de analisar o que a literatura diz sobre as questões e conceitos teóricos
implícitos neste estudo, procedeu-se à definição do problema, apontámos as proposições e
indicámos as questões orientadoras da nossa investigação. Acrescentámos a descrição da
opção metodológica que nos levou a escolher o estudo de caso e a análise dos dados fez-se
cruzando informação proveniente de diferentes fontes e diferentes instrumentos (análise
documental, entrevistas e questionários a alunos e professores).
Os resultados mostraram que o tablet poderá ser um recurso que pode captar a atenção dos
alunos e ser um agente de motivação e participação. Para os professores o tablet pode ser
um excelente recurso na aplicação de estratégias inovadoras e funcionar como um meio
para cativar os alunos no desenvolvimento do conhecimento e estímulo do seu próprio
raciocínio.
Como principais obstáculos do uso do tablet nas escolas, podemos referir, problemas
técnicos e o tempo de preparação de materiais realmente interativos.
On the following work we pretend to distinct the introduction and usage of the tablet as a digital guide as a replacement of the traditional paper guide, on the context of the Agrupamento de Escolas de Cuba. Being a completely new and unexplored technology on the education context, supported by the Direção de Serviços da Região Alentejo and supervised by the Universidade Católica Portuguesa, in order to change the teaching/learning nowadays, it urges to know the reality of the already referred technology usage in a specific school context, in order to identify possible changes, difficulties or limitations. With that in mind, after analyzing what has been wrote about this topic and his theoretical concepts, we defined the problem, pointed prepositions and selected our investigation guide questions. After, we added our method option description which led us to chose the “study case”. The data analyzes was made by crossing information from different sources and instruments (documents, reviews and questionnaires made to both students and teachers). Our results have shown that the tablet might be a resource able to catch students attention and be a motivational and participation agent. For teachers the tablet might be an excellent resource in the application of innovating strategies and students encouragement to develop their knowledge and own thinking. As the main obstacle, we can highlight technical problems and the time to prepare interactive material.
On the following work we pretend to distinct the introduction and usage of the tablet as a digital guide as a replacement of the traditional paper guide, on the context of the Agrupamento de Escolas de Cuba. Being a completely new and unexplored technology on the education context, supported by the Direção de Serviços da Região Alentejo and supervised by the Universidade Católica Portuguesa, in order to change the teaching/learning nowadays, it urges to know the reality of the already referred technology usage in a specific school context, in order to identify possible changes, difficulties or limitations. With that in mind, after analyzing what has been wrote about this topic and his theoretical concepts, we defined the problem, pointed prepositions and selected our investigation guide questions. After, we added our method option description which led us to chose the “study case”. The data analyzes was made by crossing information from different sources and instruments (documents, reviews and questionnaires made to both students and teachers). Our results have shown that the tablet might be a resource able to catch students attention and be a motivational and participation agent. For teachers the tablet might be an excellent resource in the application of innovating strategies and students encouragement to develop their knowledge and own thinking. As the main obstacle, we can highlight technical problems and the time to prepare interactive material.
Description
Keywords
Tecnologias da Informação e Comunicação Tablet Educação Evolução Motivação Interatividade Information and communication technologies Tablet Education Evolution Motivation Interactivity