Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Falso documentário : montar entre ficção e facto

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
8059.pdf41.99 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A presente dissertação, “Falso documentário: montar entre ficção e facto”, pretende reflectir sobre a montagem neste subgénero cinematográfico, a partir da análise e desconstrução da montagem de várias obras denominadas falsos documentários, como também, dos respectivos géneros que de certa maneira formam este híbrido audiovisual, a ficção e o documentário, situando-os ainda na sua aproximação à representação do real. Deseja-se clarificar os mecanismos de montagem que permitem revelar os objectivos narrativos e formais inerentes ao falso documentário, assim como explorar o seu contributo para uma melhor reflexão sobre as preconcepções, códigos e convenções intimamente ligadas ao documentário. Para isto, servimonos não apenas de uma pesquisa teórica, mas também de uma aplicação empírica, traduzida na criação de um projecto prático, “Artur”, um falso documentário sobre um realizador português, aparentemente desconhecido pelo público em geral.
“Mock-documentary: editing between fiction and fact” is a thesis that aims an approach to the editing process in this cinematic subgenera, through the editing analysis and deconstruction of some “Mock-documentary” films and the genres that in some way, belong to this audiovisual hybrid - fiction and documentary. This last two genres will be defined also through their approach to the representation of the real. We intend to make clear what kind of editing processes reveal the formal and narrative goals of the “Mock-documentary” films and also explore their contribution to a reflexion about the codes and conventions that are established in the documentary style. We base our research not only in a theoretical way, but also through the criation of a project named “Artur”, a “Mock-documentary” about an unknown portuguese filmmaker.

Description

Keywords

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue