Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Por que me chamas Rabi? Os “influencers” dos adolescentes portugueses do primeiro quartel do século XXI

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203576705.pdf9.21 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Neste trabalho procura-se compreender a relação que se estabelece entre os jovens bracarenses do primeiro quartel do século XXI e os influenciadores digitais, visando perceber se o papel que estes produtores de conteúdos digitais estão a converter-se, na perspetiva dos jovens e adolescentes, naquilo que Cristo deve representar – um Mestre, um guia. Iniciar-se-á com uma abordagem sobre quem são os jovens, o que representa ser jovem no primeiro quartel do século XXI. Depois abordar-se-á a pertinência de se falar em gerações. Seguidamente discutir-se-á o que são influencers ou influenciadores digitais, se este é um conceito novo ou uma evolução de outros pré-existentes, bem como o poder que detêm para influenciar, como o exercem e de onde provém. Apresentar-se-á, posteriormente, o local onde foi levado a cabo um inquérito a um grupo de jovens representativos do universo em questão, bem como o contexto curricular em que esta temática se insere, no âmbito da Disciplina de Educação Moral e Religiosa Católica. Por fim, apresentar-se-ão as planificações e recursos principais utilizados na prática de ensino supervisionada, bem como as autorreflexões destas mesmas aulas.
With this assignment we aim to perceive the bound that connects Braga’s teenagers from the first quarter of the 21st century with social media influencers, whilst trying to understand if, the role that digital media producers play, is becoming, from the teenagers’ point of view, the one that Christ should represent: a guide, a Leader. Firstly, we’ll approach who these teens are and what means to be a teenager in the first quarter of the 21st century. After that, we’ll discuss the relevancy of approaching the concept of generation(s). Later on, we will go through the definition of digital influencers, if this is a new concept or merely the evolution of pre-existing ones, as well as their power and skills to persuade, where do those come from, and how do they use them. After that, we will disclose the context where the survey was held among a chosen group of teenagers who represent the statistical universe described. We will also address the curricular context this topic brings out into what EMRC is concerned as a subject. Finally, we will present the lesson plans and main pedagogical resources used during the lessons, as well as small self-reflections on the teacher’s practice.

Description

Keywords

EMRC Geração Y Jovens Braga Influenciador digital Opinion maker Redes sociais Mass media Religion studies Generation Y Teenagers Digital media influencer Social media

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue