Repository logo
 
Publication

Financial literacy amongst Portuguese students attending higher education on business related courses

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorSilva, Susana Cristina Lima da Costa e
dc.contributor.advisorDuarte, Paulo Alexandre de Oliveira
dc.contributor.authorSebastião, Rui Pedro Assureira Ferreira Silva
dc.date.accessioned2020-04-29T17:07:24Z
dc.date.available2020-04-29T17:07:24Z
dc.date.issued2019-12-06
dc.date.submitted2019
dc.description.abstractFinancial markets are global and financial products that are increasingly complex. Therefore, an individual’s financial knowledge is vital for informed decision-making enabling the best personal financial management possible. Given the importance of financial literacy in people’s lives, its determinants have tried to be identified to understand how it influences financial literacy levels, namely among young people. Hence, the goal of this study will be to assess the level of financial literacy of young Portuguese students, addressing the impact of the level of education on the financial literacy of college students. To test this, data from a questionnaire distributed to both Bachelor’s and Master’s students in business related courses at higher education institutions (namely Coimbra Business School and the Economics Faculty of Coimbra University) and through social media (namely Facebook) were analysed. The main findings were that both the level of the degree being studied (whether either a bachelor’s or master’s degree is being studied) and the academic background of the individual’s parents have a positive impact on financial literacy. Furthermore, the level of financial literacy of Portuguese students attending higher education is low, especially in terms of their knowledge of the main financial concepts.pt_PT
dc.description.abstractOs mercados financeiros são globais e os produtos financeiros são cada vez mais complexos, pelo que o conhecimento financeiro é vital para a tomada de decisões informadas que levem à melhor gestão possível. Dada a importância deste tópico na vida das pessoas, tentou-se identificar os determinantes para perceber como é possível influenciar os níveis de literacia financeira, nomeadamente em jovens. Assim, o objetivo deste estudo será avaliar o impacto do grau académico a frequentar no nível de literacia financeira dos estudantes universitários. Com esta finalidade, os dados de questionários que foram distribuídos a alunos a frequentar licenciaturas e mestrados em áreas relacionadas com ciências empresariais em instituições de ensino superior (nomeadamente Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Coimbra e Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra) bem como através de redes sociais (nomeadamente o Facebook) foram analisados. As principais conclusões do estudo destacam que o nível de educação frequentado dos indivíduos (Licenciatura ou Mestrado) assim como as habilitações dos pais influenciam positivamente na sua literacia financeira. Adicionalmente observou-se que a literacia financeira dos alunos universitários portugueses é baixa especialmente no que respeita ao conhecimento financeiropt_PT
dc.identifier.tid202458016pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/30477
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectFinancial literacypt_PT
dc.subjectFinancial knowledgept_PT
dc.subjectFinancial educationpt_PT
dc.subjectLiteracia financeirapt_PT
dc.subjectConhecimento financeiropt_PT
dc.subjectEducação financeirapt_PT
dc.titleFinancial literacy amongst Portuguese students attending higher education on business related coursespt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Rui Pedro Assureira Ferreira Silva Sebastião.pdf
Size:
1.99 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: