Repository logo
 
Publication

The case of Montepio : reinventing the institution’s presence on social media for the millennial generation

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLino, Rute Sofia Barbosa Xavier
dc.contributor.authorAfonso, Susana Patrícia Vieira da Silva Marques
dc.date.accessioned2018-11-28T10:45:24Z
dc.date.issued2017-07-18
dc.date.submitted2017
dc.description.abstractResearch conducted by Kietzmann et al. (2011) exposed that the social media phenomenon has the power to influence people’s lives. In addition, since customers are becoming more and more demanding, business managers feel the necessity to understand how they can integrate social media to deliver customers remarkable experiences. Therefore, this dissertation intends to give recommendations that Montepio can use so as to better raise and retain its customer portfolio, specially the millennial segment. Consequently, a self-administered online questionnaire was created in order to assess the hypotheses and answer the research questions. The findings determine that the main banking factors that drive users of the millennial generation to open an account in a specific bank are reputation/stability, transparency and security/privacy. Regarding the factors that better help to explain the variable bank longevity, only the factor service customization presented as significant but displayed a negative influence on the variable in question. With concern to transforming a bank into a social media banking channel, results clarify that Facebook and LinkedIn are the preferred social networking sites for this social media integration and that the audience would like to see available the banking features social community, account information, products' information and transactions. Finally, recommendations related to social selling and social media strategies were provided to Montepio as well as limitations and guidance for future research.
dc.description.abstractPesquisa conduzida por Kietzmann et al. (2011) expôs que o fenômeno das redes sociais tem o poder de influenciar a vida das pessoas. Adicionalmente, uma vez que os clientes estão a tornarse cada vez mais exigentes, os gerentes de negócios sentem a necessidade de entender como podem integrar as redes sociais para oferecer aos seus clientes experiências notáveis. Assim, a presente dissertação pretende dar recomendações ao Montepio para que melhor possa elevar e reter a sua carteira de clientes, especialmente o segmento milenar. Consequentemente, um questionário online autoadministrado foi criado para avaliar as hipóteses e responder às perguntas da pesquisa. Os resultados demonstram que os principais fatores bancários que impulsionam os usuários da geração milenar a abrir uma conta num banco específico são a reputação/estabilidade, a transparência e segurança/privacidade. Relativamente aos fatores que melhor ajudam a explicar a variável longevidade bancária, apenas o fator personalização de serviços se mostrou significativo, mas com uma influência negativa sobre a variável em questão. Relativamente a transformar um banco num canal bancário de redes sociais, os resultados mostram que o Facebook e o LinkedIn são as redes sociais preferidas para esta integração de redes sociais e que o público gostaria de ver disponível as funcionalidades bancárias comunidade social, informações de conta, informações de produtos e transações. Finalmente, recomendações sobre estratégias de venda social e meios de comunicação sociais foram fornecidas, bem como limitações e orientações para futuras pesquisas.
dc.identifier.tid201726190pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/26166
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectMontepio
dc.subjectSocial media
dc.subjectSocial networking sites
dc.subjectBank marketing
dc.subjectBanking channel
dc.subjectMillennial generation
dc.subjectRedes sociais
dc.subjectPlataformas de redes sociais
dc.subjectMarketing bancário
dc.subjectCanal bancário de redes sociais
dc.subjectGeração do milénio
dc.titleThe case of Montepio : reinventing the institution’s presence on social media for the millennial generationpt_PT
dc.title.alternativeO caso do Montepio : Reinventando a presença da instituição nas redes sociais para a geração do milénio
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
201726190.pdf
Size:
3.16 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: