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Factors influencing electric vehicles adoption : do gender and experience matter? : a Portuguese overview

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRibeiro, Rita Moura Bastos de Almeida
dc.contributor.authorPinheiro, Joana Bacelar Magalhães Carneiro
dc.date.accessioned2024-01-16T18:40:38Z
dc.date.available2024-01-16T18:40:38Z
dc.date.issued2023-10-13
dc.date.submitted2023-09
dc.description.abstractNowadays, enterprises are working towards promoting sustainability in their businesses, due to the on-going trends, and the fact that the market is demanding it. Meanwhile, consumers are becoming more responsible and practicing sustainable actions, increasing consciousness, and having a crucial role in the society, in order to reduce the carbon footprint, reduce unnecessary wastes and avoid harming the environment. Electric vehicles are seen as highly sustainable, due to the non-emissions of carbon to the atmosphere. Though, their production is unsustainable, as it is the case of the batteries. Therefore, the aim of this study is to explore the reasons behind consumers intention to purchase electric vehicles. Due to its growth over the past years, this is a topic that has been widely explored. As so, it gains importance of which are the determinant factors that are perceived by consumers in their decision-making and if it differs from Gender or Experience. The methodology used was quantitative and information was gathered through an online questionnaire to people that live in Portugal. The results revealed that the characteristic that was considered the most relevant to influence the intention to purchase was the fact that these vehicles are environmentally friendly. Yet, higher purchase price was found as being the prime Barrier to this acquaintance. Moreover, some respondents mentioned the fact that electric vehicles are not as green as they are portrayed. Regarding Gender and Experience, just the Incentive factors to the purchase had relations with these variables.pt_PT
dc.description.abstractAtualmente, as empresas estão a trabalhar de forma a promover a sustentabilidade nos seus negócios, devido às tendências atuais e, ao facto de o mercado o exigir. Os consumidores estão se a tornar cada vez mais responsáveis e a praticar ações sustentáveis, aumentando a consciencialização, e a desempenhar um papel crucial na sociedade, de forma a reduzir a pegada de carbono, reduzir gastos desnecessários e evitar prejudicar o ambiente. Os veículos elétricos são vistos como altamente sustentáveis, por não emitirem carbono para a atmosfera. No entanto, a sua produção é pouco sustentável, como é o caso das baterias. Assim sendo, o objetivo deste estudo é explorar quais as razões por detrás da intenção de compra dos consumidores em relação a veículos elétricos. Devido ao seu crescimento nos últimos anos, este é um tema que tem estado a ser bastante explorado. Portanto, o tópico ganha importância na perspetiva de perceber quais são os fatores de Incentivo ou as Barreiras que os consumidores consideram determinantes na sua decisão de compra e se os mesmos diferem de acordo com o Género ou Experiência. A metodologia utilizada foi quantitativa e foi recolhida informação através de um inquérito online a pessoas residentes em Portugal. Os resultados revelam que a característica mais relevante que influencia a intenção de compra é o facto destes veículos serem amigos do ambiente. Por outro lado, preço de compra elevado revelou ser a principal barreira à aquisição destes veículos. Além disso, alguns inquiridos mencionaram o facto de os veículos elétricos não serem tão verdes como são retratados. No que toca ao Género e à Experiência, apenas os fatores de Incentivo à compra estabeleceram relação com estas variáveis.pt_PT
dc.identifier.tid203439171pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/43611
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectElectric vehiclespt_PT
dc.subjectSustainable consumer behaviourpt_PT
dc.subjectExperiencept_PT
dc.subjectGenderpt_PT
dc.subjectIncentive factorspt_PT
dc.subjectBarrierspt_PT
dc.subjectVeículos elétricospt_PT
dc.subjectComportamento sustentável do consumidorpt_PT
dc.subjectExperiênciapt_PT
dc.subjectGéneropt_PT
dc.subjectFatores de incentivopt_PT
dc.subjectBarreiraspt_PT
dc.titleFactors influencing electric vehicles adoption : do gender and experience matter? : a Portuguese overviewpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Marketingpt_PT

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