Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

The planning and implementation of the FDP’s political campaign in the 2021 german federal parliamentary election

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203947878.pdf3.18 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Contemporary political campaigning in research and practice encompasses a multitude of different challenges and opportunities driven by transformations in digitalisation, globalisation and societal pluralisation. Trends and dynamics such as professionalisation, marketisation, and hypermediatisation have contributed to a variety of strategies and communication tactics by integrating principles from subdisciplines incorporated within the concept of strategic communication. To provide a tangible perspective on this theoretical complexity, it seems valuable to examine a specific and contemporary political election campaign to grasp the evolving nature of political campaigning fully. This research aims to contribute to the body of knowledge on political campaign strategies by examining the political campaign planning, implementation, and execution of the liberal party FDP in the 2021 German federal parliamentary election campaign. This qualitative case study offers indepth and emic insider perspectives into the FDP’s internal processes and strategies obtained through semi-structured interviews with six campaign experts from the liberal party at the parliamentary level. Following the process of thematic analysis, six central themes from deductive and inductive code segments closely align with established theoretical frameworks. The study’s findings show a highly strategic and professionalised 2021 federal election campaign by the FDP, shaped by three distinct phases and supported by a federal and statelevel alignment of internal and external actors. Two core strategies emerged in the campaign: a personification strategy tailored to the lead candidate and party leader Lindner and the usage of the societal context caused by the coronavirus pandemic to promote liberal values. Hybrid political communication and mobilisation strategies, which were applied both offline and online, completed the election campaign. In summary, this study contributes to the broader discourse of political campaign research, offering significant insights into the strategic process of an election campaign on the federal level in the contemporary German party landscape.
A campanha política contemporânea, tanto na pesquisa quanto na prática, abrange uma multiplicidade de desafios e oportunidades, impulsionado pelas transformações na digitalização, globalização e pluralização social. Tendências e dinâmicas como a profissionalização, mercantilização e hipermediatização contribuíram para o desenvolvimento de diversas estratégias e táticas de comunicação, integrando princípios de subdisciplinas incorporadas ao conceito de comunicação estratégica. Para oferecer uma perspectiva tangível sobre essa complexidade teórica, torna-se valioso examinar uma campanha política eleitoral específica e contemporânea para compreender plenamente a natureza em evolução da campanha política. Esta pesquisa visa contribuir para o corpo de conhecimento sobre estratégias de campanha política ao analisar o planejamento, a implementação e a execução da campanha eleitoral do partido liberal FDP nas eleições parlamentares federais alemãs de 2021. Este estudo de caso qualitativo oferece perspectivas internas profundas e emic sobre os processos e estratégias do FDP, obtidas por meio de entrevistas semiestruturadas com seis especialistas em campanha do partido liberal em nível parlamentar. Seguindo o processo de análise temática, foram identificados seis temas centrais na análise dos dados, derivados de segmentos de códigos dedutivos e indutivos, alinhando-se estreitamente com os quadros teóricos estabelecidos. Os resultados do estudo revelam uma campanha eleitoral altamente estratégica e profissionalizada conduzida pelo FDP em 2021, estruturada em três fases distintas e apoiada por um alinhamento federal e estadual de atores internos e externos. Duas estratégias principais emergiram na campanha: uma estratégia de personificação voltada para o candidato principal e líder do partido, Lindner, e o uso do contexto social causado pela pandemia de coronavírus para promover valores liberais. Estratégias híbridas de comunicação política e mobilização, aplicadas tanto offline quanto online, completaram a campanha eleitoral. Em resumo, este estudo contribui para o discurso mais amplo sobre pesquisa em campanhas políticas, oferecendo insights significativos sobre o processo estratégico de uma campanha eleitoral em nível federal no cenário partidário contemporâneo alemão.

Description

Keywords

Political campaigning Professionalisation Political communication Hybrid campaign strategies German federal election 2021 Campanhas políticas Profissionalização Comunicação política Estratégias de campanha híbrida Eleição federal alemã de 2021

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue