Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Informal learning in the face of content occupational insecurity : the influence of occupational self-efficacy and future focus

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203912039.pdf1.33 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Artificial intelligence applications are emerging in industries across the board, from healthcare and finance to marketing and education. Trends signify that these applications will cause economic disruption for years to come and rapidly overhaul how organisations operate. Worries about changes to the tasks and important features of one’s occupation are emerging, coined content occupation insecurity. The idea of informal learning to keep up with the occupational changes often associated with occupation insecurity is gaining prominence. This study consequently investigated if content occupation insecurity is associated with lower levels of informal learning, and whether this relationship is mediated by a decline in occupational self-efficacy and future focus. To assess the direct effect of content occupation insecurity on informal learning and the parallel mediation effects of occupational self-efficacy and future focus, a mediation analysis was conducted. The findings showed that the relationship between content occupation insecurity and informal learning is dictated by competing mediating pathways that result in contradictory directional effects. Both negative and positive effects were uncovered resulting in an insignificant total effect and suggesting that the impact of content occupation insecurity on informal learning is highly context dependent. Academic and managerial implications, as well as future recommendations, are offered based on these findings.
As aplicações de inteligência artificial estão a emergir em várias indústrias, desde a saúde e as finanças até ao marketing e à educação. As tendências indicam que estas aplicações causarão uma disrupção económica nos próximos anos e revolucionarão rapidamente o modo de funcionamento das organizações. Estão a surgir preocupações relativamente às mudanças nas tarefas e nos atributos centrais de uma ocupação, conceito este designado por insegurança ocupacional de conteúdo. A ideia da aprendizagem informal como forma de acompanhar as mudanças ocupacionais associadas à insegurança ocupacional tem ganho destaque. Consequentemente, este estudo investigou se a insegurança ocupacional de conteúdo está associada a níveis mais baixos de aprendizagem informal, e se esta relação é mediada por um declínio na autoeficácia ocupacional e no foco no futuro. Para avaliar o efeito direto da insegurança ocupacional de conteúdo na aprendizagem informal e os efeitos de mediação paralela da autoeficácia ocupacional e do foco no futuro, foi conduzida uma análise de mediação. Os resultados mostraram que a relação entre a insegurança ocupacional de conteúdo e a aprendizagem informal é influenciada por vias de mediação concorrentes, que resultam em efeitos direcionais contraditórios. Foram identificados tanto efeitos negativos como positivos, resultando num efeito total insignificante e sugerindo que o impacto da insegurança ocupacional de conteúdo na aprendizagem informal depende fortemente do contexto. Com base nestes resultados, são oferecidas implicações académicas e gerenciais, bem como recomendações para futuros estudos.

Description

Keywords

Artificial intelligence Occupation insecurity Content occupation Insecurity Job insecurity Informal learning Occupational self-efficacy Temporal focus Future focus Attitudes toward change Resilience Inteligência artificial Insegurança ocupacional Insegurança ocupacional de conteúdo Insegurança no trabalho Aprendizagem informal Autoeficácia ocupacional Foco temporal Foco no futuro Atitudes em relação à mudança Resiliência

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue