Repository logo
 
Publication

Environmental concerns and consumer behavior : a netnographic study on the Zero Waste online community

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorOliveira, Pedro Luís Lopes de
dc.contributor.authorSeabra, Filipa Matilde Marinho de
dc.date.accessioned2020-01-14T15:03:59Z
dc.date.issued2019-07-05
dc.date.submitted2019
dc.description.abstractWaste generation has become one of the most severe environmental problems of the century. Vast majority of waste produced worldwide ends up in landfills, increasing greenhouse gas emissions, water pollution and health problems. A growing number of consumers is joining the Zero Waste lifestyle and minimizing their consumption levels to reduce waste and plastic pollution. This thesis therefore aims to study the online community of Zero Wasters, understanding their behaviors and motivations, as well as challenges and advantages experienced by this consumer segment. Netnography was considered the most appropriate method to conduct the research. Results show that consumers are willing to change their consumption habits to reduce their environmental footprint by adopting a series of waste-reduction strategies. There is limited academic research addressing Zero Waste as a lifestyle and therefore the study fills a gap in existing literature. Moreover, it contributes to current academic debate by exploring other waste strategies that go beyond recycling. Despite recognizing the positive impact of their actions, Zero Wasters express frustration towards the lack of accountability and action by governments and manufacturers. The desired movement towards a circular economy requires behavioral change at a societal level, which can be fostered by Social Marketing. To maintain a positive reputation, companies must focus on redesigning the packaging of their products using more eco-friendly materials. Furthermore, measures must be applied to discourage landfilling, to limit the production of virgin plastics and to encourage a circular economy focused on reusing resources and minimizing waste.pt_PT
dc.description.abstractA produção de lixo é um dos problemas ambientais mais relevantes deste século. A maioria do lixo produzido mundialmente acaba em aterros sanitários, aumentando as emissões de gases nocivos, a contaminação aquática e causando problemas de saúde. A adesão ao movimento Lixo Zero tem crescido, com consumidores a minimizar consumo para reduzir o lixo e a poluição de plásticos. Esta dissertação pretende assim estudar a comunidade online Lixo Zero, explorando os seus comportamentos e motivações, e desafios e vantagens experienciadas. Netnografia foi o método mais apropriado para realizar a pesquisa. Os resultados mostram que os consumidores estão dispostos a alterar os seus hábitos de consumo para reduzir a sua pegada ecológica ao adotar várias estratégias para reduzir lixo. A pesquisa académica sobre o fenómeno Lixo Zero enquanto estilo de vida é limitada e como tal este estudo preenche uma lacuna na literatura existente. Adicionalmente, contribui para o atual debate académico ao explorar estratégias que vão para além da reciclagem. Apesar de reconhecerem o impacto positivo dos seus esforços, os consumidores expressam frustração devido à falta de ação por parte de governos e produtores. O movimento para uma economia circular implica uma mudança de comportamento por parte da sociedade que pode ser encorajada através de Marketing Social. Para manter uma reputação favorável, as empresas têm que redefinir o design das suas embalagens utilizando materiais sustentáveis. Adicionalmente, medidas devem ser aplicadas para desincentivar aterros, limitar a produção de novos plásticos e fomentar uma economia circular focada em reutilizar recursos e minimizar desperdício.pt_PT
dc.identifier.tid202271242pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29240
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectZero wastept_PT
dc.subjectVoluntary simplicitypt_PT
dc.subjectEthical simplifierspt_PT
dc.subjectNetnographypt_PT
dc.subjectPlasticpt_PT
dc.subjectPollutionpt_PT
dc.subjectLandfillpt_PT
dc.subjectCircular economypt_PT
dc.subjectLixo zeropt_PT
dc.subjectSimplicidade voluntáriapt_PT
dc.subjectSimplificadores éticospt_PT
dc.subjectNetnografiapt_PT
dc.subjectPlásticopt_PT
dc.subjectPoluiçãopt_PT
dc.subjectAterro sanitáriopt_PT
dc.subjectEconomia circularpt_PT
dc.titleEnvironmental concerns and consumer behavior : a netnographic study on the Zero Waste online communitypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152117080 Filipa Marinho de Seabra W.pdf
Size:
1.68 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: