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Environmental concerns and consumer behavior : a netnographic study on the Zero Waste online community

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152117080 Filipa Marinho de Seabra W.pdf1.68 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Waste generation has become one of the most severe environmental problems of the century. Vast majority of waste produced worldwide ends up in landfills, increasing greenhouse gas emissions, water pollution and health problems. A growing number of consumers is joining the Zero Waste lifestyle and minimizing their consumption levels to reduce waste and plastic pollution. This thesis therefore aims to study the online community of Zero Wasters, understanding their behaviors and motivations, as well as challenges and advantages experienced by this consumer segment. Netnography was considered the most appropriate method to conduct the research. Results show that consumers are willing to change their consumption habits to reduce their environmental footprint by adopting a series of waste-reduction strategies. There is limited academic research addressing Zero Waste as a lifestyle and therefore the study fills a gap in existing literature. Moreover, it contributes to current academic debate by exploring other waste strategies that go beyond recycling. Despite recognizing the positive impact of their actions, Zero Wasters express frustration towards the lack of accountability and action by governments and manufacturers. The desired movement towards a circular economy requires behavioral change at a societal level, which can be fostered by Social Marketing. To maintain a positive reputation, companies must focus on redesigning the packaging of their products using more eco-friendly materials. Furthermore, measures must be applied to discourage landfilling, to limit the production of virgin plastics and to encourage a circular economy focused on reusing resources and minimizing waste.
A produção de lixo é um dos problemas ambientais mais relevantes deste século. A maioria do lixo produzido mundialmente acaba em aterros sanitários, aumentando as emissões de gases nocivos, a contaminação aquática e causando problemas de saúde. A adesão ao movimento Lixo Zero tem crescido, com consumidores a minimizar consumo para reduzir o lixo e a poluição de plásticos. Esta dissertação pretende assim estudar a comunidade online Lixo Zero, explorando os seus comportamentos e motivações, e desafios e vantagens experienciadas. Netnografia foi o método mais apropriado para realizar a pesquisa. Os resultados mostram que os consumidores estão dispostos a alterar os seus hábitos de consumo para reduzir a sua pegada ecológica ao adotar várias estratégias para reduzir lixo. A pesquisa académica sobre o fenómeno Lixo Zero enquanto estilo de vida é limitada e como tal este estudo preenche uma lacuna na literatura existente. Adicionalmente, contribui para o atual debate académico ao explorar estratégias que vão para além da reciclagem. Apesar de reconhecerem o impacto positivo dos seus esforços, os consumidores expressam frustração devido à falta de ação por parte de governos e produtores. O movimento para uma economia circular implica uma mudança de comportamento por parte da sociedade que pode ser encorajada através de Marketing Social. Para manter uma reputação favorável, as empresas têm que redefinir o design das suas embalagens utilizando materiais sustentáveis. Adicionalmente, medidas devem ser aplicadas para desincentivar aterros, limitar a produção de novos plásticos e fomentar uma economia circular focada em reutilizar recursos e minimizar desperdício.

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Zero waste Voluntary simplicity Ethical simplifiers Netnography Plastic Pollution Landfill Circular economy Lixo zero Simplicidade voluntária Simplificadores éticos Netnografia Plástico Poluição Aterro sanitário Economia circular

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