Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
É cada vez mais notória e crucial, a presença das Indústrias Criativas nas cidades, elas para além de atraírem e fomentarem a riqueza, em valor mas também em conhecimento, trazem consigo o reforço da identidade dessa mesma cidade, chegando a falar mesmo da marca de uma determinada cidade. De forma transversal, as indústrias criativas, salientam as melhores competências das cidades, tornando-as mais competitivas, perante outras cidades, mas também reforçando os elos de ligação entre as mesmas. Existe uma crescente perceção de que pode e deve, haver uma colaboração e cooperação que traga vantagem para cada uma das cidades.
O principal objetivo deste trabalho é perceber de que forma o marketing aliado às indústrias criativas atua numa cidade, fomentando o crescimento da mesma, recriando e reforçando a identidade da marca, da cidade. Inicialmente a dissertação, reflete uma ponderação entre diferentes conceitos, que estão inerentes ao objetivo principal, designadamente: indústrias criativas; criatividade/classe criativa; empreendedorismo; branding; city marketing e cidades criativas.
A opção pelo estudo de caso, visando resultados qualitativos, tem como objetivos concretos da dissertação (perceber a relação entre as indústrias criativas e o marketing; e a sua vertente mais específica o city marketing, e a relação entre cidades criativas e a cidade do Porto). Parte da estratégia metodológica, incidiu na escolha da cidade do Porto, como caso em estudo, para além da evidente proximidade, existe um interesse por toda a região do Porto.
Houve uma condução na estratégia da recolha de dados, direcionada para dados qualitativos, recorrendo a entrevistas semiestruturadas, tendo por fim a objetividade das temáticas abordadas. Os entrevistados foram pré-selecionados, com o intuito de apostar em diferentes entidades (entidades criativas, entidades empresariais, entidades públicas), alcançando uma maior diversidade de resultados.
Numa análise teórica, apoiada nas entrevistas efetuadas, que indicam a necessidade de promover redes que interliguem diferentes entidades, públicas e privadas, que potencia o crescimento das cidades onde se inserem: a exigência de promover redes que interligam diferentes entidades, públicas e privadas, estimulando o crescimento da cidade Porto; a necessidade de um mapeamento da região do Porto: que visa as características que lhe dão vantagem competitiva e que tornam a cidade única; a falta de um rosto que defenda a marca Porto, que comunica uma mensagem única e clara entre os diferentes agentes da cidade e também a necessidade de uma liderança visionária.
Em conclusão, é possível afirmar que diferentes ferramentas de marketing podem realmente trabalhar em uníssono com as indústrias criativas e resultar numa cidade ou região mais socialmente e economicamente desenvolvida. Além disso, confirma-se uma relação positiva entre as indústrias criativas e o marketing (especialmente city marketing) e a ligação clara entre a noção de uma cidade criativa e o Porto.
The role of the creative industries in cities across the globe are increasingly evident and crucial: The sector attracts and promotes the wealth of specific economic value but also brings with it knowledge and the strengthening of identity. This can eventually result in the establishment of a “creative” city brand. The creative industries may highlight the best “skills” of any given city, making it more competitive with other cities, but they also reinforce the links and networks shared by them. There is a growing awareness that collaboration, coordination and cooperation can be of mutual advantage to all cities. The main goal of this work is to demonstrate how marketing, together with the creative industries can operate in any given City, fostering growth, whilst recreating and reinforcing brand identity. Concepts such as creative industries; creativity; creative class; entrepreneurship; branding; city marketing and creative cities are all discussed within this dissertation. There are concrete objectives behind opting for a qualitative results-orientated case study style dissertation. Part of the methodological strategy utilised, focused on the choice of the city of Porto, in Portugal, as a case study. The data strategy developed was geared towards collecting qualitative information, using semi-structured interviews, with objective themes. Respondents were pre-selected from various entities (creative, business, government) with the intention of obtaining more diverse results. Supported by the interview findings, the main conclusions of the theoretical analysis highlighted: the requirement to promote networks that interconnect different entities, both public and private, thereby stimulating growth in an arguably declining city such Porto; the need for a mapping of the region of Porto: one which fully understands those characteristics that give it competitive edge; the lack of a brand guardian for Porto, that communicates a single clear message between the different agents of the city and the necessity for visionary leadership. In conclusion, one can state that different marketing tools can indeed work in unison with the creative industries and result in a more socially and economically developed city or region. Furthermore, one can confirm the positive relationship between the creative industries, marketing (especially city marketing) and the clear link between the notion of a creative city and Porto.
The role of the creative industries in cities across the globe are increasingly evident and crucial: The sector attracts and promotes the wealth of specific economic value but also brings with it knowledge and the strengthening of identity. This can eventually result in the establishment of a “creative” city brand. The creative industries may highlight the best “skills” of any given city, making it more competitive with other cities, but they also reinforce the links and networks shared by them. There is a growing awareness that collaboration, coordination and cooperation can be of mutual advantage to all cities. The main goal of this work is to demonstrate how marketing, together with the creative industries can operate in any given City, fostering growth, whilst recreating and reinforcing brand identity. Concepts such as creative industries; creativity; creative class; entrepreneurship; branding; city marketing and creative cities are all discussed within this dissertation. There are concrete objectives behind opting for a qualitative results-orientated case study style dissertation. Part of the methodological strategy utilised, focused on the choice of the city of Porto, in Portugal, as a case study. The data strategy developed was geared towards collecting qualitative information, using semi-structured interviews, with objective themes. Respondents were pre-selected from various entities (creative, business, government) with the intention of obtaining more diverse results. Supported by the interview findings, the main conclusions of the theoretical analysis highlighted: the requirement to promote networks that interconnect different entities, both public and private, thereby stimulating growth in an arguably declining city such Porto; the need for a mapping of the region of Porto: one which fully understands those characteristics that give it competitive edge; the lack of a brand guardian for Porto, that communicates a single clear message between the different agents of the city and the necessity for visionary leadership. In conclusion, one can state that different marketing tools can indeed work in unison with the creative industries and result in a more socially and economically developed city or region. Furthermore, one can confirm the positive relationship between the creative industries, marketing (especially city marketing) and the clear link between the notion of a creative city and Porto.
Description
Keywords
City marketing Place branding Porto Indústrias criativas Creative industries