Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

O contributo da comunicação interna para a geração de bem-estar nas organizações : o caso de uma organização multinacional do setor industrial

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203955781.pdf8.56 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Internal communication plays a central and strategic role in contemporary organizations. It is essential not only to ensure the effective flow of information but also to motivate, engage, and align employees with organizational goals. When carried out effectively and strategically, internal communication proves to be a key factor in promoting well-being and happiness in the workplace - elements that translate into higher levels of productivity, happiness, and both professional and personal satisfaction among organizational members. In this context, the present study set out to understand how internal communication contributes to the well-being of employees in a multinational organization within the industrial sector. To meet the defined objectives, the central one being to understand how internal communication within the organization under study fosters employee well-being, a mixedmethods methodology was adopted. This included exploratory interviews with department directors responsible for internal communication and a questionnaire survey administered to the organization’s employees. The analysis of the collected data revealed that, although there is a generally positive perception of internal communication within the organization regarding its channels, content, and role in fostering well-being, dialogue, and interpersonal relationships, significant disparities persist among employees in the factory and those in operational roles. This indicates that internal communication is not yet experienced in a homogeneous way across the organization. Given the current scarcity of studies focused on internal communication in industrial or factory settings, this research highlights the need for further investigation into this context to identify strategies that can enhance engagement, motivation, and well-being among factory employees through more inclusive internal communication.
A comunicação interna assume um papel central e estratégico nas organizações contemporâneas, sendo essencial não só para garantir o fluxo eficaz de informação, mas também para motivar, envolver e alinhar os colaboradores com os objetivos organizacionais. Quando eficaz e estratégica, a comunicação interna revela-se determinante na promoção do bem-estar e da felicidade no local de trabalho, fatores que se traduzem em níveis superiores de produtividade, felicidade e satisfação profissional e pessoal dos membros da organização. Neste sentido, a presente investigação propôs-se a compreender de que forma a comunicação interna contribui para o bem-estar dos colaboradores de uma organização multinacional do setor industrial. Para cumprir os objetivos definidos, sendo o central compreender o modo através do qual a comunicação interna da organização em estudo gera bem-estar nos colaboradores que nela integram, foi utilizada uma metodologia mista, com recurso a entrevistas exploratórias aos diretores responsáveis por estas áreas, e um inquérito por questionário aos colaboradores da organização. Após a análise de todos os dados recolhidos, verificou-se que, apesar de existir uma perceção positiva generalizada na organização acerca da comunicação interna, os seus canais e informações, e a forma como promove o bem-estar, um ambiente de diálogo e partilha e boas relações interpessoais, ainda existem disparidades significativas no que diz respeito à parte da amostra pertencente à fábrica e com funções operacionais, o que revela que a comunicação interna não é, ainda, sentida de forma homogénea na organização. Atualmente, não existe uma multiplicidade de estudos acerca da comunicação interna em contextos fabris. Deste modo, indica-se, para futuras investigações, a necessidade de estudar este contexto, de modo a identificar soluções que potenciem melhor envolvimento, motivação e bem-estar dos colaboradores fabris, através da comunicação interna.

Description

Keywords

Bem-estar organizacional Comunicação interna Engagement Envolvimento Felicidade Happiness Informação Information Internal communication Motivação Motivation Organizational well-being

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue