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The motivational determinants of entrepreneurial and (self-) employment intentions

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMendonça, Cristina
dc.contributor.authorMartin, Adriana
dc.date.accessioned2023-03-29T07:47:37Z
dc.date.available2023-06-01T00:30:25Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.date.submitted2022-06
dc.description.abstractThis study explores the effect of different motivations on the formation of entrepreneurial intention by applying and extending Ajzen’s (1991) theory of planned behavior. Using a sample of 171 university students, a survey research was chosen, to investigate the importance of six motivations for participants’ entrepreneurial intentions: self-realization, innovation, independence, financial motivation, recognition, and prosocial motivation. Respondents were asked about their overall entrepreneurial intention as well as their (self-) employment intentions within the next five years. The results show that motivations in the context of entrepreneurship should be treated individually instead of one general entrepreneurial motivation. The findings suggest that only independence and innovation motivations directly affect entrepreneurial intention. I also find an indirect effect between four motivations (independence, innovation, financial, and self-realization motivation) and entrepreneurial intention through two antecedents, entrepreneurial attitude, and perceived behavioral control, which act as mediators of the impact of motivation on entrepreneurial intention. The third antecedent, social norm, was not significant. In comparing the motivations between participants’ self-employment and employment intentions, the study finds that independence and self-realization predict self employment intention within the next five years, while innovation is a better d eterminant for employment intention. Overall, intrinsic motivations seem to be more important than extrinsic motivations. Lastly, the study finds no significant interaction between motivations in predicting entrepreneurial intention.pt_PT
dc.description.abstractEste estudo explora o efeito de diferentes motivações na formação da intenção de empreendedorismo, aplicando a teoria do comportamento planeado de Ajzen (1991). Utilizando uma amostra de 171 estudantes universitários, foi escolhida uma investigação por questionário para estudar a importância de seis motivações para as intenções de empreendedorismo dos participantes: auto-realização, inovação, independência, motivação financeira, reconhecimento, e motivação prosocial. Os inquiridos foram questionados sobre a sua intenção de empreendedorismo geral, bem como sobre as suas intenções de (auto-)emprego nos próximos cinco anos. Os resultados mostram que as motivações no contexto do empreendedorismo devem ser tratadas individualmente em vez de uma motivação de empreendedorismo geral. Os resultados sugerem que apenas as motivações para a independência e para a inovação afectam directamente a intenção empreendedora. Também encontro um efeito indirecto entre quatro motivações (motivação de independência, inovação, financeira e de auto-realização) e intenção de empreendedorismo através de dois antecedentes, atitude face ao empreendedorismo e controlo comportamental percebido, que actuam como mediadores do impacto da motivação nas intenções de empreendedorismo. O terceiro antecedente, normas sociais, não foi significativo. Ao comparar as motivações entre as intenções de auto-emprego e de emprego dos participantes, o estudo descobre que a independência e a auto-realização prevêem a intenção de auto-emprego nos próximos cinco anos, enquanto a inovação é um melhor determinante para a intenção de emprego. Globalmente, as motivações intrínsecas parecem ser mais importantes do que as motivações extrínsecas. Finalmente, o estudo não encontra qualquer interacção significativa entre motivações na previsão da intenção de empreendedorismo.pt_PT
dc.identifier.tid203133099pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40738
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectEntrepreneurshippt_PT
dc.subjectSelf-employmentpt_PT
dc.subjectMotivationspt_PT
dc.subjectCareer intentionspt_PT
dc.subjectTheory of planned behaviorpt_PT
dc.subjectEmpreendedorismopt_PT
dc.subjectAuto-empregopt_PT
dc.subjectMotivaçõespt_PT
dc.subjectIntenção empreendedorapt_PT
dc.subjectIntenções de carreirapt_PT
dc.subjectTeoria de comportamento planeadopt_PT
dc.titleThe motivational determinants of entrepreneurial and (self-) employment intentionspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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