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Advisor(s)
Abstract(s)
O Marketing Social tem como finalidade a mudança
de comportamentos, o estimular da consciência social em cada
indivíduo, obrigando à adoção de novos hábitos, importantes para a
pessoa e para a sociedade. O seu crescimento torna-se maior e tão
mais importante, quanto maior é a preocupação com os problemas
sociais, como é o caso da infeção por VIH/SIDA.
Este é um dos temas que mais preocupa a sociedade atual, não só
pelas proporções que tem tomado ao longo do tempo, com o aumento
da morbilidade, mas também por todos os custos económicos e socias
gerados por ela.
Estudos recentes revelam um aumento exponencial desta
síndrome na população com mais de 50 anos, podendo, o marketing
social, ser utilizado como estratégia para dirimir este facto.
A investigação em curso teve como objetivo principal discutir e
obter informação sobre a relação das duas componentes abordadas, o
Marketing Social e a infeção por VIH/SIDA, nos cidadãos comuns
com mais de 50 anos, tendo chegado à conclusão que os
comportamentos de risco são superiores ao expectável, sendo a
educação para a saúde, a consciencialização da doença e a mudança de
comportamentos e atitudes as ferramentas mais eficazes para o seu
controlo, conseguindo-as facilmente através do marketing social.
The Social Marketing aims to change behaviors, encourage social awareness in each individual, forcing the adoption of new habits that are important for the person and society. Their growth becomes larger and even more significant, The higher the concern with social problems, such as infection by the HIV / AIDS. This is one of the issues that most concern today's society, not only by the proportions that has taken over time, with increased morbidity, but also by all the economic and social costs generated by it. Recent studies show an exponential increase of this syndrome in the population over 50 years, and social marketing could be used as a strategy to resolve this. The current research aimed to discuss and obtain information on the relationship of the two components addressed, Social Marketing and HIV infection / AIDS, in common with citizens over 50 years, having come to the conclusion that risk behaviors are higher the expected, and the health education, disease awareness and changing behaviors and attitudes are the most effective tools for monitoring, managing them easily through social marketing.
The Social Marketing aims to change behaviors, encourage social awareness in each individual, forcing the adoption of new habits that are important for the person and society. Their growth becomes larger and even more significant, The higher the concern with social problems, such as infection by the HIV / AIDS. This is one of the issues that most concern today's society, not only by the proportions that has taken over time, with increased morbidity, but also by all the economic and social costs generated by it. Recent studies show an exponential increase of this syndrome in the population over 50 years, and social marketing could be used as a strategy to resolve this. The current research aimed to discuss and obtain information on the relationship of the two components addressed, Social Marketing and HIV infection / AIDS, in common with citizens over 50 years, having come to the conclusion that risk behaviors are higher the expected, and the health education, disease awareness and changing behaviors and attitudes are the most effective tools for monitoring, managing them easily through social marketing.
Description
Keywords
Marketing social Infeção por VIH/SIDA em cidadãos com mais de 50 anos Social marketing HIV infection / AIDS in ordinary citizens over 50 years
Pedagogical Context
Citation
RIBEIRO, Ana Isabel de Almeida ; MARTINS, Rui ; PEREIRA, Paulo Almeida – Marketing social e infecção por VIH/SIDA nas pessoas com mais de 50 anos. Gestão e Desenvolvimento. Viseu. ISSN 0872-556X. Nº 20 (2012), p. 53-64.
Publisher
Universidade Católica Portuguesa, Centro Regional das Beiras, Departamento de Economia, Gestão e Ciências Sociais