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Using artificial intelligence to create paintings : how type of artist impacts WTP through emotional intelligence and perceived quality

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorAlmeida, Filipa de
dc.contributor.authorGuerreiro, Rute Inês Camacho
dc.date.accessioned2022-09-12T13:50:07Z
dc.date.available2022-10-04T00:30:35Z
dc.date.issued2022-05-03
dc.date.submitted2022-04
dc.description.abstractIt is known that technological development continuously contributes to making people's lives more efficient. In particular, the development of artificial intelligence (AI) has impacted many different fields including medicine, transportation, public security, telecommunications, and so on. This dissertation addresses the influence of artificial intelligence in the field of art. More specifically, it aims to test how the type of artist (human vs. algorithm/robot) impacts willingness to pay through emotional intelligence and perceived quality. AI agents are perceived as beings without emotional intelligence and, as the art creation process is linked to the expression of emotions, people tend to think that these systems are not as capable of creating works of art as humans. On the other hand, AI-made artworks have been valued in the art auctions of renowned museums in recent years. Thus, it is interesting to understand how consumers evaluate the AI art, as it might revolutionize the art world in the future. The results of this study did not support expectations, however, they are a good starting point for future research on this topic.pt_PT
dc.description.abstractSabe-se que o desenvolvimento tecnológico contribui continuamente para tornar a vida das pessoas mais eficiente. Em particular, o desenvolvimento da inteligência artificial (IA) tem impactado muitas áreas de estudo diferentes, incluindo medicina, transporte, segurança pública, telecomunicações, e assim por diante. Esta dissertação aborda a influência da inteligência artificial no campo da arte. Mais especificamente, visa testar como é que o tipo de artista (humano vs. algoritmo/robô) impacta a disposição a pagar por meio da inteligência emocional e da qualidade percebida. Os agentes de inteligência artificial são percebidos como seres sem inteligência emocional e, como o processo de criação de arte está ligado à expressão de emoções, as pessoas tendem a pensar que esses sistemas não são tão capazes de criar obras de arte quanto os humanos. Por outro lado, as obras de arte criadas por agentes de inteligência artificial têm sido valorizadas nos leilões de arte de museus renomados nos últimos anos. Assim, é interessante entender como é que os consumidores avaliam a arte IA, pois isso poderá revolucionar o mundo da arte no futuro. Os resultados deste estudo não apoiaram as expectativas, no entanto, são um bom ponto de partida para futuras pesquisas sobre este tema.pt_PT
dc.identifier.tid203038428pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/38837
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectArtificial intelligencept_PT
dc.subjectArtpt_PT
dc.subjectType of artistpt_PT
dc.subjectEmotional intelligencept_PT
dc.subjectEmotionspt_PT
dc.subjectPerceived qualitypt_PT
dc.subjectWillingness to paypt_PT
dc.subjectEmotional paintingpt_PT
dc.subjectAbstract paintingpt_PT
dc.subjectRobotpt_PT
dc.subjectAlgorithmpt_PT
dc.subjectConsumer behaviorpt_PT
dc.subjectInteligência artificialpt_PT
dc.subjectArtept_PT
dc.subjectTipo de artistapt_PT
dc.subjectInteligência emocionalpt_PT
dc.subjectEmoçõespt_PT
dc.subjectQualidade percebidapt_PT
dc.subjectDisposição a pagarpt_PT
dc.subjectPintura emocionalpt_PT
dc.subjectPintura abstratapt_PT
dc.subjectRobôpt_PT
dc.subjectAlgoritmopt_PT
dc.subjectComportamento do consumidorpt_PT
dc.titleUsing artificial intelligence to create paintings : how type of artist impacts WTP through emotional intelligence and perceived qualitypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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