Advisor(s)
Abstract(s)
O tema da sobredotação tem-se tornado progressivamente mais
comum na comunidade portuguesa e junto dos profissionais da educação,
contudo, esse esforço ainda não é considerado suficiente para uma maior
consciencialização e competência dos diversos intervenientes na identificação
de alunos sobredotados ou com mais talentos. O reduzido investimento por
parte dos investigadores na construção e validação de instrumentos que
tornem essa identificação mais precisa e válida e a não integração do tema nos
planos curriculares de formação de professores e outros profissionais de
educação, constituem-se como um entrave ao trabalho de identificação destes
alunos.
Com o presente estudo pretendemos, modestamente, contribuir para a
discussão do papel do professor na sinalização de alunos sobredotados,
procurando apreciar eventuais diferenças na identificação de alunos
sobredotados com base nas perceções dos professores, em função do género
e do nível de escolaridade dos pais. Para o efeito cruzamos as sinalizações
dos professores através das duas escalas da Bateria de Instrumentos para a
Sinalização de Alunos Sobredotados e Talentosos (BISAST) Habilidade
Cognitiva (HC) e Habilidade Social (HS) de Almeida, Oliveira, & Melo, (2002)
com o desempenho escolar dos alunos obtido em termos académicos. A amostra contou com 6 docentes que desempenhavam a sua atividade
letiva no primeiro ciclo do ensino básico de um Agrupamento de Escolas de
Arcos de Valdevez. Estes docentes emitiram opinião em relação a 130 alunos
do 4º ano de escolaridade, distribuídos por 6 turmas. Os alunos apresentavam
idades compreendidas entre os 9 e os 10 anos, 66 eram do sexo feminino e 64
de sexo masculino.
Os resultados vão de encontro aos obtidos em diversas investigações,
ou seja, a identificação da sobredotação por parte dos docentes associa -se
preferencialmente às capacidades cognitivas e a aspetos relacionados com a
aprendizagem escolar (Almeida, & Nogueira, 1998; Miranda, 2003; Pereira,
1998; Santos, 2001). Os docentes parecem constituir-se melhores
sinalizadores quanto às aptidões cognitivas e menos em relação às
relacionadas com a criatividade o que vai de encontro ao estudo de Miranda
(2008). Relativamente ao nível escolar do progenitor, os resultados permitem
inferir que os alunos cujo progenitor apresenta maior habilitação literária
também obtêm maior rendimento escolar médio, com uma exceção que se
verifica na área curricular expressão plástica. O nosso estudo também sugere
que os docentes sinalizaram mais raparigas que rapazes o que, por exemplo
não vai de encontro aos estudos de Falcão (1992) ou Terman (1925).
The theme of gifted children has become increasingly common in the Portuguese community and among professionals in education, however, this effort is still not considered sufficient to raise awareness of the various partakers that try to identify gifted students or those with more talent. The reduced investment, by part of the researchers, in the construction and validation of tools that make this identification more accurate and valid, as well as the non-integration of teacher training and other professionals in education, constitute obstacles in identifying these students. With this study we intend to, modestly, contribute to the discussion of the teacher‟s role in signaling gifted students, seeking possible differences in the identification of gifted students based on the perceptions of teachers, by gender and parents‟ educational level. For this purpose, we gathered the teachers‟ indicators through the two scales of Bateria de Instrumentos para a Sinalização de Alunos Sobredotados e Talentosos (BISAST) Habilidade Cognitiva e Aprendizagem (HC/A) e Habilidade Social (HS) de Almeida, Oliveira & Melo (2000) along with the school achievement obtained by the students. The sample consisted of six faculty members who taught the first cycle of Basic Education (Ensino Básico – 1º Ciclo) in the Groups of Schools of Arcos de Valdevez. These teachers have issued opinions about 130 students in the fourth grade, distributed in 6 classes. The students were between the ages of 9 and 10, 66 were female and 64 male. The results are similar to those obtained in several investigations; the recognition of gifted students by teachers is preferentially associated with cognitive abilities and aspects of school learning (Almeida, & Nogueira, 1998; Miranda, 2003; Pereira, 1998; Santos, 2001). Teachers seem to build up better signaling models in terms of cognitive abilities and less to those related to creativity which goes against the study of Miranda (2008). In reference to parents „educational level, the results allow us to deduce that students whose parents have a higher clearance of literary achieve a higher academic performance, with an exception that is verified in the visual arts curriculum. Our study also suggests that teachers signaled /indicated more girls than boys, which, for example does not meet the studies Falcão (1992) and Terman (1925).
The theme of gifted children has become increasingly common in the Portuguese community and among professionals in education, however, this effort is still not considered sufficient to raise awareness of the various partakers that try to identify gifted students or those with more talent. The reduced investment, by part of the researchers, in the construction and validation of tools that make this identification more accurate and valid, as well as the non-integration of teacher training and other professionals in education, constitute obstacles in identifying these students. With this study we intend to, modestly, contribute to the discussion of the teacher‟s role in signaling gifted students, seeking possible differences in the identification of gifted students based on the perceptions of teachers, by gender and parents‟ educational level. For this purpose, we gathered the teachers‟ indicators through the two scales of Bateria de Instrumentos para a Sinalização de Alunos Sobredotados e Talentosos (BISAST) Habilidade Cognitiva e Aprendizagem (HC/A) e Habilidade Social (HS) de Almeida, Oliveira & Melo (2000) along with the school achievement obtained by the students. The sample consisted of six faculty members who taught the first cycle of Basic Education (Ensino Básico – 1º Ciclo) in the Groups of Schools of Arcos de Valdevez. These teachers have issued opinions about 130 students in the fourth grade, distributed in 6 classes. The students were between the ages of 9 and 10, 66 were female and 64 male. The results are similar to those obtained in several investigations; the recognition of gifted students by teachers is preferentially associated with cognitive abilities and aspects of school learning (Almeida, & Nogueira, 1998; Miranda, 2003; Pereira, 1998; Santos, 2001). Teachers seem to build up better signaling models in terms of cognitive abilities and less to those related to creativity which goes against the study of Miranda (2008). In reference to parents „educational level, the results allow us to deduce that students whose parents have a higher clearance of literary achieve a higher academic performance, with an exception that is verified in the visual arts curriculum. Our study also suggests that teachers signaled /indicated more girls than boys, which, for example does not meet the studies Falcão (1992) and Terman (1925).