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Attitudes and behaviors of consumers towards sustainable fashion in the digital era : a social commerce perspective with the Tiktok shop case

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Abstract(s)

This study investigates how Digital Transformation, particular TikTok Shop, influences consumer attitudes and behaviors toward sustainable fashion. The fashion industry, especially fast fashion, is known to be one of the most polluting industries, but due to increased environmental awareness, fashion brands are beginning to adopt more sustainable practices. However, there is a gap between consumers' intentions and their attitudes, known as the Attitude-Behavior Gap. The importance of this study lies in understanding how emerging digital platforms impact this phenomenon as they can, offer valuable insights for fashion brands seeking to align their strategies with the growing demand for sustainability. This dissertation's research question is, “How does Social Commerce influence attitudes and consumer behaviors toward adopting sustainable fashion?” Its main objectives are to examine consumer perceptions of sustainability in the fashion industry and to understand how Digital Transformation influences consumers’ intentions and behavior towards sustainable fashion, namely in the case of social commerce, particularly considering the TikTok Shop platform. This study is based on the Theory of Planned Behavior, which explains the relationship between social norms, attitudes, and perceived control over action. In addition, the analysis of the literature review addresses the “Attitude-Behavior Gap”, consumer preferences for sustainable fashion, and the obstacles brands face in bridging this gap in the digital age. The study also investigates the role of e-commerce platforms, such as TikTok Shop, which help to rapidly advertise trends, including sustainable fashion. The study used a qualitative approach based on semi-structured interviews with 15 participants, investigating their attitudes towards sustainable fashion and the influence of digital platforms on their perceptions. The results revealed that even with consumers' increased concern for sustainability, a preference for fast fashion persists, driven by aspects such as price and convenience. However, TikTok Shop proved to be a tool that could contribute to raising awareness, influence consumers to adopt more sustainable fashion, and provide a chance for sustainable brands to reach a wider audience, it can also stimulate excessive consumption and, going against the principles of sustainable fashion. This results in a need for companies to focus on genuine and clear strategies to educate consumers and foster a stronger connection between sustainable purchasing intentions and attitudes.
Este estudo investiga como é que a Transformação Digital, em particular o TikTok Shop, influencia as atitudes e os comportamentos dos consumidores em relação à moda sustentável. A indústria da moda, especialmente o “Fast Fashion”, é conhecida como sendo uma das indústrias mais poluentes, mas devido ao aumento da consciência ambiental, as marcas de moda começam a adotar práticas mais sustentáveis. Contudo, há uma disparidade entre as intenções dos consumidores e as suas atitudes, denominado de "Attitude-Behavior Gap". A importância deste estudo reside em entender de que forma as plataformas digitais emergentes impactam este fenómeno, dado que conseguem fornecer informações às marcas de moda que procuram alinhar as suas estratégias à crescente procura por sustentabilidade. A pergunta de investigação desta dissertação é “Como é que o social commerce influencia as atitudes e os comportamentos dos consumidores na adoção de moda sustentável?”. Tendo como principais objetivos examinar as perceções dos consumidores em relação à sustentabilidade na indústria da moda, e perceber como é que a Transformação Digital influencia as intenções e o comportamento dos consumidores em relação à moda sustável, nomeadamente no caso do social commerce, em particular considerando a plataforma TikTok Shop. Este estudo apoia-se na Teoria do Comportamento Planeado, que explica a relação entre as normas sociais, atitudes e o controlo percebido sobre a ação. Além disso, a análise da revisão da literatura aborda o "Attitude-Behavior Gap", as preferências de consumo por moda sustentável e os obstáculos que as marcas enfrentam para preencher esse “gap” na era digital. O estudo também investiga a função de plataformas de e-commerce, como a TikTok Shop, que auxiliam na rápida divulgação de tendências, incluindo a moda sustentável. O estudo utilizou uma abordagem qualitativa que se baseou em entrevistas semiestruturadas com 15 participantes, investigando as suas atitudes em relação à moda sustentável e à influência das plataformas digitais nas suas perceções. Os resultados revelaram que, mesmo com o aumento da preocupação dos consumidores com a sustentabilidade, persiste uma preferência pelo fast fashion, impulsionada por aspetos como o preço e a conveniência. Contudo, apesar do TikTok Shop ter demonstrado ser uma ferramenta que poderia contribuir para consciencializar e influenciar os consumidores a adotar mais moda sustentável, e constituir uma oportunidade para marcas sustentáveis atingirem um público maior, pode também contribuir para estimular o consumo desmedido, contrariando os princípios da moda sustentável. Depreende-se que as empresas precisam de se concentrar em estratégias genuínas e claras para educar os consumidores, contribuindo assim para fomentar uma maior conexão entre as suas intenções e as suas atitudes de compras sustentáveis.

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Sustainability Sustainable fashion Digital transformation Attitude-behavior gap Fast-fashion Consumer behavior e-commerce TikTok shop Sustentabilidade Moda sustentável Transformação digital Comportamento do consumidor

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