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Tribal marketing : is there a tribe within the tribe?

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Abstract(s)

The purpose of this research is to understand if the “consumer tribe” group of researchers have similar characteristics to a “consumer tribe”. It aims also to provide additional conceptual clarity between brand community and consumer tribe concepts. This research uses a mixed method approach composed of two stages. First, it uses a systematic literature review to map out the literature on brand community and consumer tribe, allowing the identification of the characteristics of the researchers involved. Descriptive data was hand collected for all brand community and consumer tribe articles in peer reviewed journals over the last 30 years (67 articles, 158 authors). Second, one model was adopted to help identify the possible existence of a tribe (Silva and Santos, 2012), which uses the data collected in stage one to distinguish the two concepts and identify the presence of a tribe amongst consumer tribe researchers. The findings suggest the existence of a tribe among the consumer tribe researchers leaded by Bernard Cova. This research argues that as a consequence of this tribalisation manifesto made by consumer tribe researchers, and its future of this tribe is at risk. This research topic can end up being included on the umbrella of brand community, being seem only as a different term for a concept that already existed, however with a different name.
O objetivo desta pesquisa é avaliar se o grupo de investigadores que estudam o tema "consumer tribe" têm características semelhantes a uma "consumer tribe". Além disso, tem também como objetivo adicionar clareza conceitual entre os termos “brand community” e “tribal marketing”. Esta pesquisa utiliza uma abordagem método misto composto por duas fases. Primeiro, usa uma revisão sistemática da literatura para mapear a literatura sobre “brand community” e “consumer tribe”, permitindo a identificação de características dos investigadores envolvidos. Os dados descritivos foi adicionados manualmente para todos os artigos de “brand community” e “consumer tribe” em jornais académicos, ao longo dos últimos 30 anos (67 artigos, 158 autores). Em segundo lugar, foi adotado um modelo para ajudar a identificar a possível existência de uma tribo (Silva e Santos, 2012), cujos dados recolhidos na primeira fase servem de apoio para ajudar a distinção entre os dois conceitos e identificar a presença de uma tribo entre os investigadores de “marketing tribal”. Os resultados sugerem a existência de uma tribo entre os investigadores de “marketing tribal”, liderados por Bernard Cova. Esta pesquisa argumenta que, como consequência deste manifesto de tribalização entre os investigadores de “consumer tribe”, o futuro dessa tribo está em risco. Este termo de pesquisa pode acabar sendo incluído no conjunto de termos relacionados com “brand community”, aparecendo apenas como um termo diferente para um conceito já existente, porém com um nome diferente.

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Comunidade de marca Marketing tribal Consumo tribal Brand community Consumer tribe Brand tribalism Consumer research Community

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