Repository logo
 
Publication

The influence of managerial cognition on investment intentions in B2B marketing campaigns : the case of Mercadão

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
datacite.subject.sdg08:Trabalho Digno e Crescimento Económico
datacite.subject.sdg09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
datacite.subject.sdg12:Produção e Consumo Sustentáveis
dc.contributor.advisorVlačić, Božidar
dc.contributor.authorMadureira, Inês Costa Mendes Barbosa
dc.date.accessioned2025-05-02T08:56:17Z
dc.date.available2025-05-02T08:56:17Z
dc.date.issued2024-10-28
dc.date.submitted2024-05
dc.description.abstractThis study focuses on the mechanisms behind marketing managers decisions to make planned business to business (B2B) marketing investments. In particular, to study the role of the managers' cognition (intuitive and rational thinking styles), and behavioral (risk aversion, ambiguity intolerance, prudence and reliance on prior experiences) traits on willingness to invest in B2B marketing campaigns. The investigation was based on survey data from 27 company managers frequently involved in the company's marketing decisions. The analysis of the data allowed us to conclude that various forms of thinking and planning a marketing strategy are connected to unique characteristics of marketing managers. Through a nuanced exploration using fuzzy set qualitative comparative analysis, four distinct manager profiles emerged, showcasing combinations of rational and intuitive cognition, prudence, and reliance on past experiences. Notably, high levels of risk assessment and ambiguity intolerance were found to deter investment decisions. These findings provide businesses with valuable insights for tailoring strategies to individual managerial profiles, thereby optimizing decision-making processes in B2B marketing investments.eng
dc.description.abstractEste estudo centra-se na compreensão dos mecanismos subjacentes às decisões dos gestores de marketing no sentido de efectuarem investimentos planeados de marketing business to business. Em particular, este estudo emprega o papel dos traços cognitivos (estilos de pensamento intuitivo e racional) e comportamentais (aversão ao risco, intolerância à ambiguidade, prudência e confiança em experiências anteriores) dos gestores na vontade de investir em campanhas de marketing B2B. A investigação aqui apresentada demonstra que várias formas de pensar e planear uma estratégia de marketing estão ligadas a características únicas dos gestores de marketing através da utilização de dados de inquéritos a 27 gestores de empresas que estão frequentemente envolvidos nas decisões de marketing da empresa. Através de uma exploração matizada de sete variáveis, emergiram quatro perfis distintos de gestores, que revelam combinações de cognição racional e intuitiva, prudência e confiança em experiências passadas. Nomeadamente, verificou-se que níveis elevados de Avaliação do Risco (AR) e de Intolerância à Ambiguidade (IA) impedem as decisões de investimento. Estas conclusões fornecem às empresas informações valiosas para adaptarem as estratégias aos perfis de gestão individuais, otimizando assim os processos de tomada de decisão nos investimentos de marketing B2B.por
dc.identifier.tid203885970pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/53098
dc.language.isoengpt_PT
dc.rights.uriN/A
dc.subjectB2B marketing campaignpt_PT
dc.subjectManagerial cognitionpt_PT
dc.subjectBehavioral traitspt_PT
dc.subjectInvestment intentionspt_PT
dc.subjectManager profilespt_PT
dc.subjectCampanhas de marketing B2Bpt_PT
dc.subjectCognição empresarialpt_PT
dc.subjectTraços comportamentaispt_PT
dc.subjectIntenções de investimentopt_PT
dc.subjectPerfis de gestorespt_PT
dc.titleThe influence of managerial cognition on investment intentions in B2B marketing campaigns : the case of Mercadãoeng
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Marketingpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203885970.pdf
Size:
900.1 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: