Repository logo
 
Publication

Does online privacy matter? : a comparative study of Portuguese and German millennials

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCrispim, Nuno Pedro Morais
dc.contributor.authorMendes, Ian Fábio Mallmann
dc.date.accessioned2018-09-07T14:50:35Z
dc.date.available2018-09-07T14:50:35Z
dc.date.issued2018-07-27
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractThe accelerating pace at which the technological landscape is changing has given rise to new challenges and threats that need to be addressed to ensure that technology does not become a tool for nefarious uses that could threaten freedom, happiness, and progress. For companies fighting for market share and reach in any given sector, governments trying to uphold voters’ trust in the system and its power to protect them, and consumers looking at new technologies with a mix of awe, curiosity, and unease, addressing these challenges might become a central, potentially existential, concern. This dissertation focuses one of these concerns, more specifically, consumer privacy concerns. It studies the effect demographic attributes, including culture, have on this concern, as well as how the extent to which this concern is present, affects the adoption of innovative technological products in the form of Internet of Things (IoT) devices. Findings reveal that privacy concerns were high across all studied groupings, but also that there were differences between cultures. Further, it shows that privacy concerns negatively correlated with technology adoption, and that deemed intrusive, a posteriori discoveries about privacy situations negatively impact future technology adoption likelihood.pt_PT
dc.description.abstractO desenvolvimento acelerado de tecnologias na era da informação trouxe novos desafios e ameaças que terão que ser enfrentados para garantir que as novas tecnologias não se tornem ferramentas para fins nefastos que ponham em risco a liberdade, a felicidade e o progresso. Para empresas a lutar por uma parcela de mercado e o alcance de consumidores, a governos a manter a confiança dos seus eleitores e a capacidade do sistema político de os proteger, a consumidores que observam as novas tecnologias com uma mistura de admiração, curiosidade e desconforto, abordar estes desafios pode vir a tornar-se uma preocupação central, até existencial. Este trabalho foca um desses desafios, nomeadamente, a preocupação pela privacidade na óptica do consumidor. O projecto estuda o efeito de factores demográficos, e principalmente da cultura, na preocupação pela privacidade, tão bem como o nível de preocupação que ocorre nos participantes do estudo, e o efeito dessa preocupação nas intenções de adopção de tecnologias da “Internet das Coisas”. O estudo revela que a preocupação com a situação de privacidade no mundo online é transversalmente alta, mas também que existe uma diferença relevante entre as culturas estudadas. Para além disso, aponta que o nível de preocupação está negativamente correlacionado com a adopção de novas tecnologias, e que descobertas a posteriori relativas à situação de privacidade consideradas intrusivas, têm um impacto negativo nas intenções de adopção de tecnologia.pt_PT
dc.identifier.tid201961334pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25629
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectPrivacy concernspt_PT
dc.subjectAdoption intentionspt_PT
dc.subjectInternet of thingspt_PT
dc.subjectCulturept_PT
dc.subjectConsumer electronicspt_PT
dc.subjectPreocupação de privacidadept_PT
dc.subjectIntenções de adopçãopt_PT
dc.subjectInternet das Coisaspt_PT
dc.subjectCulturapt_PT
dc.subjectElectrónica de consumopt_PT
dc.titleDoes online privacy matter? : a comparative study of Portuguese and German millennialspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Thesis document -Final - PDFA.pdf
Size:
2.4 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: