Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Does online privacy matter? : a comparative study of Portuguese and German millennials

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Thesis document -Final - PDFA.pdf2.4 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The accelerating pace at which the technological landscape is changing has given rise to new challenges and threats that need to be addressed to ensure that technology does not become a tool for nefarious uses that could threaten freedom, happiness, and progress. For companies fighting for market share and reach in any given sector, governments trying to uphold voters’ trust in the system and its power to protect them, and consumers looking at new technologies with a mix of awe, curiosity, and unease, addressing these challenges might become a central, potentially existential, concern. This dissertation focuses one of these concerns, more specifically, consumer privacy concerns. It studies the effect demographic attributes, including culture, have on this concern, as well as how the extent to which this concern is present, affects the adoption of innovative technological products in the form of Internet of Things (IoT) devices. Findings reveal that privacy concerns were high across all studied groupings, but also that there were differences between cultures. Further, it shows that privacy concerns negatively correlated with technology adoption, and that deemed intrusive, a posteriori discoveries about privacy situations negatively impact future technology adoption likelihood.
O desenvolvimento acelerado de tecnologias na era da informação trouxe novos desafios e ameaças que terão que ser enfrentados para garantir que as novas tecnologias não se tornem ferramentas para fins nefastos que ponham em risco a liberdade, a felicidade e o progresso. Para empresas a lutar por uma parcela de mercado e o alcance de consumidores, a governos a manter a confiança dos seus eleitores e a capacidade do sistema político de os proteger, a consumidores que observam as novas tecnologias com uma mistura de admiração, curiosidade e desconforto, abordar estes desafios pode vir a tornar-se uma preocupação central, até existencial. Este trabalho foca um desses desafios, nomeadamente, a preocupação pela privacidade na óptica do consumidor. O projecto estuda o efeito de factores demográficos, e principalmente da cultura, na preocupação pela privacidade, tão bem como o nível de preocupação que ocorre nos participantes do estudo, e o efeito dessa preocupação nas intenções de adopção de tecnologias da “Internet das Coisas”. O estudo revela que a preocupação com a situação de privacidade no mundo online é transversalmente alta, mas também que existe uma diferença relevante entre as culturas estudadas. Para além disso, aponta que o nível de preocupação está negativamente correlacionado com a adopção de novas tecnologias, e que descobertas a posteriori relativas à situação de privacidade consideradas intrusivas, têm um impacto negativo nas intenções de adopção de tecnologia.

Description

Keywords

Privacy concerns Adoption intentions Internet of things Culture Consumer electronics Preocupação de privacidade Intenções de adopção Internet das Coisas Cultura Electrónica de consumo

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue