Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
461.56 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Neste estudo descreve-se o sistema de avaliação das aprendizagens
na disciplina de Clínica Geral da FCML e analisa-se
também na perspectiva dos resultados produzidos.
Verificou-se que os resultados da avaliação de desempenho
são superiores aos da avaliação de conhecimentos; não há
variabilidade dos resultados dos alunos em cinco anos lectivos;
as alunas têm, na avaliação de conhecimentos, classificações
superiores à dos alunos. Na avaliação de desempenho, não
se demonstrou influência da interacção do género do tutor e
do aluno. A classificação final da disciplina de Clínica Geral da
FCML reflecte os resultados da avaliação sumativa.
Para aumentar o peso da avaliação formativa, face à sumativa,
sugere-se que os tutores tenham formação pedagógica e em
técnicas de supervisão, bem como treino na utilização dos
instrumentos de avaliação.
The main concern of this research is to describe and analyse the system of assessment in the General Practice Course of the FCML. We found out that outcomes of performance assessment are higher than outcomes of knowledge assessment; there is no variability in the students’ outcomes through five years; in knowledge assessment, female students have higher outcomes than male students. In performance assessment, we didn’t found out any interaction of tutor gender and student gender. The final classification reflects, mainly, summative assessment outcomes. In order to increase the weight of the formative assessment, over the summative, we suggest that tutors should have preparation in pedagogic and supervising techniques as well as training in the use of assessment instruments.
The main concern of this research is to describe and analyse the system of assessment in the General Practice Course of the FCML. We found out that outcomes of performance assessment are higher than outcomes of knowledge assessment; there is no variability in the students’ outcomes through five years; in knowledge assessment, female students have higher outcomes than male students. In performance assessment, we didn’t found out any interaction of tutor gender and student gender. The final classification reflects, mainly, summative assessment outcomes. In order to increase the weight of the formative assessment, over the summative, we suggest that tutors should have preparation in pedagogic and supervising techniques as well as training in the use of assessment instruments.
Description
Keywords
Educação Médica Estudantes de medicina Disciplina de Clínica Geral Sistema de avaliação Instrumentos de avaliação Avaliação sumativa Avaliação formativa Avaliação de desempenho Avaliação de conhecimentos Classificação final Medical Education Medical students General Practice Course Assessment system Assessment instruments Summative assessment Formative assessment Performance assessment Knowledge assessment Final classification
Citation
RAMALHO, Leonor– Descrição e análise de um sistema de avaliação das aprendizagens numa Faculdade de Medicina = Description and analysis of an assessment system in a College of Medicine. Cadernos de Saúde. Lisboa. ISSN 1647-0559. 1:1 (2008) 53-64
Publisher
UCEditora