Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Igualdade em educação, uniformidade escolar e desafios da diferenciação

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
IGUALDADE EM EDUCAÇÃO, UNIFORMIDADE.pdf2.34 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

A organização da escola para garantir a igualdade é condicionada por um modelo de decisão que promove a receção burocrática de medidas generosas, como as que pretendem promover a diferenciação pedagógica, na medida em que afasta a conceção das medidas (no topo) da sua execução (na base). É igualmente condicionada pelas crenças arreigadas de educadores e agentes educativos socializados numa pedagogia que sustenta a “escola tradicional” e retira eficácia a dispositivos de diferenciação do ensino.
The organization of the school to ensure equality is based on a decision model that promotes the bureaucratic reception of many measures intended to promote differentiated instruction, insofar as these measures are designed on the central administration to be executed in schools. This organization is also conditioned by the entrenched beliefs of educators and educational agents socialized in a transmissive pedagogy that supports the “traditional school” thus effectively removing any device for differentiation of instruction.

Description

Keywords

Igualdade Uniformidade Compensação Diferenciação

Citation

MACHADO, Joaquim; FORMOSINHO, João - Igualdade em educação, uniformidade escolar e desafios da diferenciação. Revista Portuguesa de Investigação Educacional. ISSN ISSN 0873-6561. N.º 11 (2012), p. 29 – 43

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade Católica Portuguesa

CC License