Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Na sociedade agitada em que vivemos atualmente, o dia-a-dia dos estudantes exige crescentes preocupações da sua parte e dos seus educadores. Torna-se assim cada vez mais importante compreender o fenómeno da ansiedade e entender, por outro lado, até que ponto pode ser benéfica ou prejudicial, não só ao bem-estar, mas também ao rendimento dos estudantes. Foi a partir desta preocupação que se desenvolveu este trabalho cujo objetivo consistiu em averiguar os níveis de ansiedade intrínseca (ansiedade-traço) em jovens violetistas, alunos do ensino especializado da música e se estes se modificam no momento da performance (ansiedade-estado), bem como aferir as suas consequências na qualidade dessa mesma performance pública. Para tal, foi utilizado o teste estandardizado State-Trait Anxiety Inventory – STAI (Spielberger, 1983), aferido para a população portuguesa por Danilo R. Silva (2005) tendo sido aplicado a um grupo de 26 estudantes violetistas da Escola Profissional e Artística do Vale do Ave e da Escola Profissional de Música de Viana do Castelo. Para além do teste foi realizada uma audição que foi avaliada por um júri selecionado para o efeito, através de uma grelha de avaliação, a fim de se obter uma medida de desempenho da performance de cada estudante. Os resultados indicaram diferenças significativas entre os fatores ansiedade-traço e ansiedade-estado na totalidade dos participantes e nas estudantes do género feminino, individualmente considerado. Foi ainda verificada uma relação inversa entre os níveis de ansiedade e o desempenho dos estudantes, ou seja, quanto maiores foram os níveis do fator ansiedade-estado, menor foi a classificação obtida na audição. Conclui-se assim que jovens músicos podem experienciar ansiedade na performance podendo os seus níveis alterar-se de forma drástica em situações de ameaça ou stress influenciando negativamente a qualidade da performance.
Nowadays we live in a frantic society, which demands increasing preoccupations for both students and educators. In this way, it is significant to study the anxiety phenomenon and how it can benefit or hinder the students’ well-being and performance. It was from this point that the present study developed. The aim was to measure the intrinsic anxiety (trait-anxiety) in young viola students and the possible modification on a public performance moment (state-anxiety), as well as to find the consequences on the public performance quality. Data derived from the standardized test State-Trait Anxiety Inventory – STAI (Spielberger, 1983) translated to Portuguese by Danilo R. Silva (2005) and applied to a group of 26 viola students from two music schools: Escola Profissional e Artística do Vale do Ave and Escola Profissional de Música de Viana do Castelo. The results indicated significant differences between the factors trait-anxiety and state-anxiety, as well as significant differences between those factors in the female participants, when individually considered. The results also showed a significant correlation between anxiety and level of performance. That is, the higher the state-anxiety levels were, the lower the performance marks. Therefore, young music students do feel pre-performance anxiety and their state-anxiety levels can drastically modify in stress or threat situation, leading to a negative effect on the performance level.
Nowadays we live in a frantic society, which demands increasing preoccupations for both students and educators. In this way, it is significant to study the anxiety phenomenon and how it can benefit or hinder the students’ well-being and performance. It was from this point that the present study developed. The aim was to measure the intrinsic anxiety (trait-anxiety) in young viola students and the possible modification on a public performance moment (state-anxiety), as well as to find the consequences on the public performance quality. Data derived from the standardized test State-Trait Anxiety Inventory – STAI (Spielberger, 1983) translated to Portuguese by Danilo R. Silva (2005) and applied to a group of 26 viola students from two music schools: Escola Profissional e Artística do Vale do Ave and Escola Profissional de Música de Viana do Castelo. The results indicated significant differences between the factors trait-anxiety and state-anxiety, as well as significant differences between those factors in the female participants, when individually considered. The results also showed a significant correlation between anxiety and level of performance. That is, the higher the state-anxiety levels were, the lower the performance marks. Therefore, young music students do feel pre-performance anxiety and their state-anxiety levels can drastically modify in stress or threat situation, leading to a negative effect on the performance level.