Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Abordagem à pessoa vítima de trauma no serviço de urgência : cuidado especializado

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203772644.pdf1.73 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The current Internship Report was developed within the Curricular Unit “Estágio Final e Relatório”, integrated in the Master's Degree in Medical-Surgical Nursing in the Specialization Area of Nursing for the Person in Critical Situation at the Nursing School of Lisbon from Universidade Católica Portuguesa. This report aims to defend and acquire the Master academic degree, supported by sharing the educational journey that took place throughout these three semesters of the master’s studies, by sharing the general and specific competences developed, communicating the results of clinical learning, and critically reflecting on the complex issues of the professional practice. Furthermore, this report aims to share the results of the research component, materialized in Scoping Review, focused on the theme “Nursing Interventions to the trauma victim in the Emergency Department: a Scoping Review”. Trauma can be defined as an illness resulting from the energy exchange between the environment and the body, causing various injuries to different systems and organs. In the Portuguese context, the accident and mortality rates attributed to trauma are among the highest in Europe. Road accidents in Portugal showed one of the worst indexes when compared to other European partners. Most individuals involved in accidents is young, of working age, which exacerbates the social impact of trauma. In this context, and given the problem outlined above, the importance of the Specialist Nurse’s role in caring for victims of trauma becomes clear. Thus, a Scoping Review was conducted with the goal of mapping the Specialist Nurse’ interventions in caring for trauma victims in the emergency department. Throughout this academic journey, my reflection and caregiving practices were primarily grounded in two Nursing theories, notably Patricia Benner’s Theory “Novice to expert” and “Transitions Theory” by Afaf Meleis.
No âmbito da Unidade Curricular de “Estágio Final e Relatório”, foi desenvolvido o presente Relatório de Estágio, inserido no Mestrado de Enfermagem Médico-Cirúrgica na área de Especialização de Enfermagem à Pessoa em Situação Crítica da Escola de Enfermagem de Lisboa da Universidade Católica Portuguesa. Este relatório tem como finalidade a defesa e aquisição do grau académico de Mestre, sustentado na partilha do percurso formativo que teve lugar ao longo destes três semestres de Mestrado, partilhando as competências gerais e específicas desenvolvidas, comunicando os resultados da aprendizagem clínica e refletindo criticamente sobre questões complexas da prática profissional. Este relatório pretende ainda divulgar os resultados da componente de investigação, materializada na Revisão da Literatura de Scoping Review, subordinada ao tema “Intervenções de Enfermagem à pessoa vítima de trauma no Serviço de Urgência: uma Scoping Review”. O trauma pode ser entendido como uma doença resultante da troca de energia entre o meio ambiente e o corpo, provocando múltiplas lesões nos diferentes sistemas e órgãos. Na realidade portuguesa, a sinistralidade e a taxa de mortalidade imputada ao trauma são das maiores da Europa. O país apresenta um dos piores índices de acidentes rodoviários, quando comparado com os restantes parceiros europeus. A maioria dos indivíduos vítima de acidentes é jovem, em idade ativa, o que vem agravar o impacto social do trauma. Neste contexto, e dada a problemática acima exposta, torna-se clara a importância da atuação do Enfermeiro Especialista nos cuidados à pessoa vítima de trauma. Assim, foi desenvolvida uma Scoping Review com o objetivo de mapear as intervenções do enfermeiro especialista à pessoa vítima de trauma no serviço de urgência. No decorrer deste percurso académico, a minha reflexão e prática de cuidados alicerçaram-se, essencialmente, em duas teóricas de Enfermagem, destacando-se a Teoria de Patricia Benner “De Principiante a Perito: Excelência e Poder na Prática Clínica de Enfermagem” e a “Teoria das Transições” de Afaf Meleis.

Description

Keywords

Enfermagem Nursing Person in critical situation Pessoa em situação crítica Trauma

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue