Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Análise de erros em contexto da Interlíngua com turma bilingue de PLNM

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203010833.pdf13.04 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

No presente trabalho, visamos estudar o contexto dos alunos bilingues chinês-português de PLNM da turma atribuída no nosso estágio pedagógico, do ponto de vista da Interlíngua, através de análise de erros num corpus que recolhemos. Assim, a presente investigação incide sobre os resultados das nossas análises quantitativas de erros recolhidos do corpus. Além de apresentar várias teorias com base em pressuposições teóricas apresentadas por ordem cronológica, também descrevemos brevemente a situação do PLNM em Macau, juntamente as características principais da situação linguística da cidade. Constatamos que, após uma série de sequência didáticas lecionadas no nosso estágio pedagógico, embora os alunos tenham demonstrado um desempenho bastante notável ao nível A2/B1, ainda precisavam de aperfeiçoamento de expressão da língua portuguesa, sobretudo ao nível da expressão escrita. Tendo em conta a perspetiva principal da interlíngua, poderemos entender que são precisas uma estruturação e sistematização para os alunos referidos melhorarem a sua coerência e rigor linguístico, no que toca especialmente à eliminação de fossilização dos erros de competência e, ao mesmo tempo, as falhas de performance tal como a define Chomsky (1965).
In the present work, we aim to study the context of bilingual Chinese-Portuguese PLNM students of the class we were assigned in our pedagogical internship from the point of view of Interlanguage through the analysis of errors contained in the corpus that was collected. Therefore, the present investigation intends to focus on the results of our quantitative analysis of errors collected from this corpus. In addition to presenting several theories as our basis for theoretical assumptions in a chronological order, we also briefly demonstrate the situation of PLNM in Macau, together with the main characteristics of the linguistic situation of the city. We found that, after a series of didactic sequences taught in our pedagogical internship, although the students showed a quite remarkable performance at the A2 / B1 level, they still needed to improve their expression in the Portuguese language, especially in written expression. Bearing in mind the main perspective of interlanguage, we can understand that it is necessary to structure and systematize the learning process of the students to improve their coherence and linguistic rigor, with particular regard to the elimination of fossilization of errors of competence and, at the same time, failures of performance as defined by Chomsky (1965).

Description

Keywords

PLNM Análise de erro Interlíngua Macau Bilinguismo Ensino de português como língua não materna Error analysis Interlanguage Macao Bilingualism Teaching portuguese as a non-native language

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue