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Does product innovation impact brand image? Exploring the role of product differentiation and brand trust in the European fintech ecosystem

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRomeiro, Paulo
dc.contributor.authorBukovecz, Gina
dc.date.accessioned2023-12-07T16:31:31Z
dc.date.available2023-12-07T16:31:31Z
dc.date.issued2023-10-27
dc.date.submitted2023-09-13
dc.description.abstractThis thesis aims to explore the relationship between product innovation, product differentiation, and brand trust as they relate to brand image within the European fintech landscape. Despite a wealth of research on brand image, little has focused specifically on these four interrelated factors in the fintech domain. By employing a quantitative approach via an online survey, the study leverages primary data collection to investigate these relationships. Statistical techniques including descriptive statistics, regression analyses and mediation and moderation analyses were implemented to test the proposed hypotheses. The results indicate strong empirical support for most of the hypotheses. Specifically, product innovation positively impacts brand image, and brand trust serves as a mediator between product innovation and brand image. On the contrary, product differentiation did not demonstrate a moderating effect on the relationship between product innovation and brand trust as initially hypothesized. Nonetheless this exception, the model fits were statistically significant, emphasizing the pivotal roles of these variables in influencing brand perception. Managerial implications suggest fintech companies, and neobanks in particular, to invest in product innovation and brand trust to attract and retain customers. Key recommendations include enhancing user experience, strengthening security features, and aligning service offerings with target consumer preferences which in this study highlighted affordability and convenience. Overall, this paper contributes to the limited body of empirical research on the interplay between product innovation, product differentiation, brand trust, and brand image, specifically in the evolving fintech sector.pt_PT
dc.description.abstractEsta tese explora a relação entre inovação do produto, diferenciação do produto e confiança na marca em relação à imagem da marca no setor fintech europeu. Utilizando uma abordagem quantitativa e um inquérito online, o estudo coleta dados primários para analisar esses fatores interconectados. Técnicas estatísticas como análises de regressão e de mediação e moderação foram usadas para testar as hipóteses. Os resultados mostram que a inovação do produto impacta positivamente a imagem da marca, e a confiança na marca atua como mediador dessa relação. Contrariamente, a diferenciação do produto não mostrou um efeito moderador entre inovação e confiança na marca como inicialmente previsto. Apesar dessa exceção, os ajustes do modelo foram estatisticamente significativos, sublinhando a importância dessas variáveis na percepção da marca. As implicações gerenciais indicam que empresas de fintech e neobancos devem investir em inovação de produtos e confiança na marca para atrair e reter clientes. As principais recomendações incluem melhorar a experiência do usuário, reforçar a segurança e alinhar ofertas de serviços com as preferências dos consumidores, que neste estudo valorizaram acessibilidade e conveniência. O estudo contribui para a pesquisa empírica limitada sobre a interação entre inovação e diferenciação de produtos, confiança e imagem da marca no setor fintech em evolução.pt_PT
dc.identifier.tid203379047pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/43298
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectProduct innovationpt_PT
dc.subjectProduct differentiationpt_PT
dc.subjectBrand trustpt_PT
dc.subjectBrand imagept_PT
dc.subjectFintechpt_PT
dc.subjectNeobankpt_PT
dc.subjectConsumer bankingpt_PT
dc.subjectInovação de produtospt_PT
dc.subjectDiferenciação de produtospt_PT
dc.subjectConfiança na marcapt_PT
dc.subjectImagem da marcapt_PT
dc.subjectBanca de consumopt_PT
dc.titleDoes product innovation impact brand image? Exploring the role of product differentiation and brand trust in the European fintech ecosystempt_PT
dc.title.alternativeA inovação de produtos tem impacto na imagem da marca? Explorando o papel da diferenciação de produtos e da confiança na marca no ecossistema fintech europeupt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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