Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Promover cuidados de saúde culturalmente competentes à criança e família

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203772520.pdf18.81 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This report presents my internship experience in different contexts within the scope of the "Final Internship and Report" curricular unit of the master’s degree in Child and Pediatric Health Nursing at Universidade Católica Portuguesa, with a focus on providing culturally competent care. It aims to reflect the journey undertaken between September 14 and December 16, 2023, in three different contexts: The Pediatric Emergency Department, the Pediatric Medicine and Surgery Inpatient Department and the Neonatal and Pediatric Intensive Care Unit. Throughout the report I highlight the growing multiculturalism of the population and the importance of adapting nursing practices to meet the needs of these families. This report includes a review of the literature on culturally competent nursing care, based on Madeleine Leininger's Theory of Diversity and Universality of Cultural Care. The structure of the report covers the theoretical foundation, analysis of the training path in clinical internships and reflection on the skills acquired. Regarding the training path, it is worth highlighting the acquisition of master's and specialist nurse skills, based on some activities carried out, namely the presentations addressed to the teams on Culturally Competent Health Care and the case study developed within the scope of neonatology on the Therapeutic Communication in Cultural Care.
O presente relatório apresenta a minha experiência de estágio em diferentes contextos no âmbito da unidade curricular "Estágio Final e Relatório", do Curso de Mestrado em Enfermagem, no ramo de especialidade em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica da Escola de Enfermagem (Lisboa) da Universidade Católica Portuguesa, com foco na prestação de cuidados culturalmente competentes. Pretende refletir o percurso realizado entre 14 de setembro e 16 de dezembro de 2023, em três contextos distintos: Serviço de Urgência Pediátrica, Serviço de Internamento de Pediatria Médica e Cirurgia Pediátrica e Unidade de Cuidados Intensivos Neonatais e Pediátricos. Ao longo do relatório destaco a crescente multiculturalidade da população e a importância de adaptar as práticas de enfermagem para atender às necessidades destas famílias. O presente relatório inclui uma revisão da literatura sobre cuidados de enfermagem culturalmente competentes, fundamentada na Teoria da Diversidade e Universalidade do Cuidado Cultural de Madeleine Leininger. A estrutura do relatório abrange a fundamentação teórica, análise do percurso formativo nos estágios clínicos e reflexão sobre as competências adquiridas. Relativamente ao percurso formativo, são de destacar a aquisição das competências de mestre e enfermeira especialista, a partir de algumas atividades efetuadas, nomeadamente as apresentações dirigidas às equipas sobre os Cuidados de Saúde Culturalmente Competentes e o estudo de caso desenvolvido no âmbito da neonatologia sobre a Comunicação Terapêutica no Cuidar Cultural.

Description

Keywords

Child Criança Cultura Culture Enfermagem Human migration Migração humana Nursing

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue