Repository logo
 
Publication

E-commerce and digital marketing in post-covid : a review integrating the PRISMA methodology with clustering analysis

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorTeymourifar, Aydin
dc.contributor.authorAgra, Joana Corrente da
dc.date.accessioned2025-02-24T14:29:23Z
dc.date.available2025-02-24T14:29:23Z
dc.date.issued2024-10-08
dc.date.submitted2024-09
dc.description.abstractThis thesis examines the significant impact of the COVID-19 pandemic on global e-commerce and digital marketing strategies, focusing on how businesses in different sectors adapted to these unprecedented challenges. The study aims to answer two key questions: How did e-commerce and digital marketing evolve post-pandemic, and what factors influenced these changes? This research identifies the practical strategies businesses employed during the pandemic by reviewing the literature published between January 2020 and 2024. The PRISMA method is rigorously applied to ensure a thorough and transparent analysis of relevant academic papers. The key findings underscore the swift adoption of new technologies, consumer behavior shifts, and impact of government policies. The study identifies three major themes: the need for businesses to invest in advanced e-commerce technologies, the importance of adapting to evolving consumer habits, and the drive for digital transformation. Despite some limitations, the insights provide a valuable understanding of the digital transformation trends post-pandemic. This research does not just offer insights and actionable recommendations for businesses to construct robust, forward-thinking models that can excel in an increasingly digital world, it also enhances our comprehension of the digital marketing and e-commerce shifts triggered by the pandemic.pt_PT
dc.description.abstractEsta tese examina o impacto significativo da pandemia de COVID-19 no e-commerce global e nas estratégias de marketing digital, focando-se em como as empresas em diferentes setores se adaptaram a estes desafios. O estudo visa responder a duas questões principais: Como é que o e-commerce e o marketing digital evoluíram após a pandemia, e quais foram os fatores que influenciaram essas mudanças? Esta pesquisa identifica as estratégias práticas que as empresas empregaram durante a pandemia através da revisão da literatura publicada entre janeiro de 2020 e 2024. O método PRISMA é aplicado de forma rigorosa para garantir uma análise completa e transparente dos artigos académicos relevantes. As principais conclusões destacam a rápida adoção de novas tecnologias, mudanças no comportamento dos consumidores e o impacto das políticas governamentais. O estudo identifica três temas principais: a necessidade de as empresas investirem em tecnologias avançadas de e-commerce, a importância de se adaptarem aos hábitos em evolução dos consumidores e o impulso para a transformação digital. Apesar de algumas limitações, as perceções fornecem uma compreensão valiosa das tendências de transformação digital pós-pandemia. Esta pesquisa não só oferece conhecimento e recomendações para que as empresas construam modelos robustos e inovadores que possam destacar-se num mundo cada vez mais digital, também aprimora a nossa compreensão das mudanças no marketing digital e no e-commerce desencadeadas pela pandemia.pt_PT
dc.identifier.tid203886011pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/48245
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCovid-19pt_PT
dc.subjectE-commercept_PT
dc.subjectDigital marketingpt_PT
dc.subjectConsumer behaviorpt_PT
dc.subjectCluster analysispt_PT
dc.subjectPRISMA methodpt_PT
dc.subjectMarketing digitalpt_PT
dc.subjectComportamento do consumidorpt_PT
dc.subjectAnálise de clusterpt_PT
dc.subjectMétodo PRISMApt_PT
dc.titleE-commerce and digital marketing in post-covid : a review integrating the PRISMA methodology with clustering analysispt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203886011.pdf
Size:
605.23 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: