Repository logo
 
Publication

From social entrepreneurship concept validation to business model’s lessons learned : the case of a social tech start-up

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorGuimarães, Maria Cristina Geraldes Malheiro Machado
dc.contributor.authorCoelho, César Martinho Rodrigues
dc.date.accessioned2022-03-03T11:25:20Z
dc.date.available2023-03-03T01:30:28Z
dc.date.issued2021-12-20
dc.date.submitted2021-11
dc.description.abstractThis work was carried out with the purpose of identifying how a social technological start-up develops and sustains its activity. To this end, it was necessary to identify an appropriate entrepreneurship methodology for the social sector, focusing on its verification initiatives to understand its applicability. This theme stems from a reality studied in the literature in which in today society, there is a variety of social initiatives being executed. However, the common scenario shows a lack of an efficient and effective approach for a social start-up to achieve its mission. After the literature review on the current state of social innovation, its concepts and identification of different applicable development methodologies, a social technology start-up was then selected to carry out a case study (Yin, 2018) to analyse its development path, confronting it with the "Six Stages of Social Innovation" model in each of its stages. The study culminated with the understanding that the company in question, regardless of its technological nature, did not support its development in any methodology, failing the validation of its concept and the development of a business model appropriate to its social nature, culminating with its extinction due to lack of financial sustainability. The study, among other conclusions, draws attention to the need to introduce a culture of error valuation and agile validation methodologies that guide the venture through the various stages.pt_PT
dc.description.abstractEste trabalho foi realizado com o propósito de identificar como uma start-up tecnológica social desenvolve e sustém a sua atividade. Para este fim, foi necessário identificar uma metodologia de empreendedorismo apropriada para o setor social, com foco nas iniciativas verificação da mesma de modo a compreender a sua aplicabilidade. Esta temática deriva de uma realidade estudada na literatura em que na sociedade atual, há uma variedade de iniciativas sociais a serem executadas. Contudo, o cenário comum mostra uma falta de uma abordagem eficiente e eficaz para uma start-up alcançar a sua missão. Após a revisão literária sobre o estado atual da inovação social, os seus conceitos e identificação de diferentes metodologias de desenvolvimento aplicáveis, foi então selecionada uma start-up tecnológica social para a realização de um estudo caso (Yin, 2018) de análise do seu percurso de desenvolvimento, confrontando-o com o modelo dos “Seis Estágios de Inovação Social” em cada um dos seus estágios. O estudo culminou com a compreensão de que a empresa em causa, independentemente da sua natureza tecnológica, não suportou o seu desenvolvimento em nenhuma metodologia, havendo falhas relativamente à validação do seu conceito e desenvolvimento de um modelo de negócio adequado à sua natureza social, culminando com a sua extinção por falta de sustentabilidade financeira. O estudo, entre outras conclusões, chama a atenção para a necessidade de introdução de uma cultura de valorização do erro e de metodologias de validação ágeis que guiem o empreendimento pelos vários estágios.pt_PT
dc.identifier.tid202894460pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/36865
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSocial innovationpt_PT
dc.subjectSocial entrepreneurshippt_PT
dc.subjectProof of conceptpt_PT
dc.subjectBusiness modelpt_PT
dc.subjectLessons learnedpt_PT
dc.subjectTech start-uppt_PT
dc.subjectCase studypt_PT
dc.subjectInovação socialpt_PT
dc.subjectEmpreendedorismo socialpt_PT
dc.subjectProva de conceitopt_PT
dc.subjectModelo de negóciopt_PT
dc.subjectLições aprendidaspt_PT
dc.subjectStart-up tecnológicapt_PT
dc.subjectEstudo de casopt_PT
dc.titleFrom social entrepreneurship concept validation to business model’s lessons learned : the case of a social tech start-uppt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202894460.pdf
Size:
1.42 MB
Format:
Adobe Portable Document Format