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Readers’ needs and engagement : how Mensagem de Lisboa is connectiong with its readers

datacite.subject.fosCiências Sociais::Ciências da Comunicaçãopt_PT
dc.contributor.advisorRoberts, Jessica Stewart
dc.contributor.authorOliveira, Daniela Soares Sequeira de
dc.date.accessioned2024-04-29T14:38:32Z
dc.date.available2024-04-29T14:38:32Z
dc.date.issued2023-11-28
dc.date.submitted2023-09
dc.description.abstractThis report is the result of an internship at Mensagem de Lisboa, and it aims to understand how the newspaper interacts with its readers and how the readers engage with the newspaper, focusing on readers’ needs. Mensagem de Lisboa is a new online local community newspaper about Lisbon with a new journalistic approach that has not been academically studied, at a time when local journalism appears to be losing relevance. Furthermore, in Portugal, there is a lack of research on local journalism, as well as studies on audience needs. This study aims to study online and offline strategies of engagement as well as understand Mensagem readers’ perspective. The data for this report was collected through a survey of readers that applied the User Needs Model, as well as through semi-structured interviews with the director, editor, and social media manager of the newspaper. Results indicate that the newspaper has a clear strategy to connects with its readers whether is online or offline. Readers see their needs fulfilled and although most Mensagem consumers share and discuss its content with someone, engagement in news production process and participation in events is minimal. Nevertheless, most readers have done something based on Mensagem stories, calling it a “good” publication for fostering community spirit in Lisbon, which shows that from this perspective the newspaper is engaging offline with its audience. These findings indicate that although the newspaper is meeting readers’ needs and perhaps having some impact on them, it should improve its online strategy as well as its presence in the community to have more engaged readers.pt_PT
dc.description.abstractO presente relatório é o resultado de um estágio curricular no jornal Mensagem de Lisboa e tem como objetivo compreender como o jornal interage com os seus leitores e como os leitores se envolvem com o jornal, tendo como foco as necessidades dos leitores. A Mensagem de Lisboa é um novo jornal digital, comunitário e local sobre Lisboa que nunca foi objeto de investigação académica, numa altura em que o jornalismo local parece estar a perder relevância. Além disso, existe pouca pesquisa sobre o jornalismo local em Portugal, bem como estudos sobre as necessidades da audiência. Este estudo tem como objetivo analisar as estratégias de engagement online e offline, bem como compreender a perspetiva dos leitores da Mensagem. Foi feito um inquérito aos leitores da Mensagem no qual se aplicou o User Needs Model, bem como entrevistas à diretora, editora e gestora de redes sociais do jornal. Os resultados mostram que o jornal tem uma estratégia clara para se conectar com os seus leitores, quer seja online ou offline. Os leitores veem as suas necessidades satisfeitas e, embora a maioria dos consumidores da Mensagem partilhe e discuta o conteúdo que lê com alguém, a participação no processo de produção de notícias ou em eventos é mínima. No entanto, a maioria dos leitores já fez algo com base em algum artigo que leu na Mensagem, muitos definem o jornal como um bom media que promove o espírito de comunidade em Lisboa, o que demonstra que, desta perspetiva, o jornal está a desenvolver uma relação offline com os leitores. Estes resultados indicam que, embora o jornal esteja a satisfazer as necessidades dos leitores e possa estar a ter algum impacto neles, deve melhorar a sua estratégia online, bem como a sua presença na comunidade, para ter leitores mais envolvidos.pt_PT
dc.identifier.tid203493745pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/44837
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectLocal mediapt_PT
dc.subjectCommunity mediapt_PT
dc.subjectEngagementpt_PT
dc.subjectAudience needspt_PT
dc.subjectUser needs modelpt_PT
dc.subjectJornalismo localpt_PT
dc.subjectJornalismo comunitáriopt_PT
dc.subjectNecessidades da audiênciapt_PT
dc.titleReaders’ needs and engagement : how Mensagem de Lisboa is connectiong with its readerspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Ciências da Comunicaçãopt_PT

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