Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Readers’ needs and engagement : how Mensagem de Lisboa is connectiong with its readers

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203493745.pdf1.74 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This report is the result of an internship at Mensagem de Lisboa, and it aims to understand how the newspaper interacts with its readers and how the readers engage with the newspaper, focusing on readers’ needs. Mensagem de Lisboa is a new online local community newspaper about Lisbon with a new journalistic approach that has not been academically studied, at a time when local journalism appears to be losing relevance. Furthermore, in Portugal, there is a lack of research on local journalism, as well as studies on audience needs. This study aims to study online and offline strategies of engagement as well as understand Mensagem readers’ perspective. The data for this report was collected through a survey of readers that applied the User Needs Model, as well as through semi-structured interviews with the director, editor, and social media manager of the newspaper. Results indicate that the newspaper has a clear strategy to connects with its readers whether is online or offline. Readers see their needs fulfilled and although most Mensagem consumers share and discuss its content with someone, engagement in news production process and participation in events is minimal. Nevertheless, most readers have done something based on Mensagem stories, calling it a “good” publication for fostering community spirit in Lisbon, which shows that from this perspective the newspaper is engaging offline with its audience. These findings indicate that although the newspaper is meeting readers’ needs and perhaps having some impact on them, it should improve its online strategy as well as its presence in the community to have more engaged readers.
O presente relatório é o resultado de um estágio curricular no jornal Mensagem de Lisboa e tem como objetivo compreender como o jornal interage com os seus leitores e como os leitores se envolvem com o jornal, tendo como foco as necessidades dos leitores. A Mensagem de Lisboa é um novo jornal digital, comunitário e local sobre Lisboa que nunca foi objeto de investigação académica, numa altura em que o jornalismo local parece estar a perder relevância. Além disso, existe pouca pesquisa sobre o jornalismo local em Portugal, bem como estudos sobre as necessidades da audiência. Este estudo tem como objetivo analisar as estratégias de engagement online e offline, bem como compreender a perspetiva dos leitores da Mensagem. Foi feito um inquérito aos leitores da Mensagem no qual se aplicou o User Needs Model, bem como entrevistas à diretora, editora e gestora de redes sociais do jornal. Os resultados mostram que o jornal tem uma estratégia clara para se conectar com os seus leitores, quer seja online ou offline. Os leitores veem as suas necessidades satisfeitas e, embora a maioria dos consumidores da Mensagem partilhe e discuta o conteúdo que lê com alguém, a participação no processo de produção de notícias ou em eventos é mínima. No entanto, a maioria dos leitores já fez algo com base em algum artigo que leu na Mensagem, muitos definem o jornal como um bom media que promove o espírito de comunidade em Lisboa, o que demonstra que, desta perspetiva, o jornal está a desenvolver uma relação offline com os leitores. Estes resultados indicam que, embora o jornal esteja a satisfazer as necessidades dos leitores e possa estar a ter algum impacto neles, deve melhorar a sua estratégia online, bem como a sua presença na comunidade, para ter leitores mais envolvidos.

Description

Keywords

Local media Community media Engagement Audience needs User needs model Jornalismo local Jornalismo comunitário Necessidades da audiência

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue