Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Effects of consumption values on vegan food purchase intention : a cross-cultural study in India and Portugal

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203886526.pdf1.52 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The rising popularity of vegan foods is fueling the growth of the global vegan food market, which is expected to reach 77.8 billion USD by 2025 (Statista, 2024). Despite its popularity, research on vegan foods remains limited. Understanding what drives the purchase intention of vegan foods is crucial for vegan food companies to enhance their product marketing strategies and appeal to a broader audience. Studies on consumer perceived value has shown that it has an important influence on consumer behavior (Bhattacharyya et al., 2023; Sweeney & Soutar, 2001). Thus, the main objective of this cross-cultural study in India and Portugal was to determine the values affecting vegan food purchase intention. Applying the Theory of Consumption Values (Sheth et al., 1991), we investigate the extent of influence of different consumption values on the purchase intention of vegan foods. Adopting a quantitative approach utilizing self-administered surveys, 396 responses were analyzed using multiple linear regression analysis. The findings reveal that functional value quality, functional value price, emotional value, conditional value and ecological value were predictors of vegan foods purchase intention in India. In contrast, functional value quality, emotional value, epistemic value, and ecological value were found to be predictors of vegan foods purchase intention in Portugal. This study extends the theory of consumption values, by including ecological value in the consumption values and contributes to research on sustainable consumption in the context of this theory. It stands as one of the first studies to compare vegan food purchase intention between India and Portugal, shedding light on different predictors of vegan food purchase intention in each country.
A crescente popularidade dos alimentos veganos está a contribuir para o crescimento do mercado global destes alimentos, que deverá atingir os 22 mil milhões de dólares até 2025 (Statista, 2023). Apesar da sua popularidade, a investigação sobre alimentos veganos ainda é limitada. Compreender o que impulsiona a intenção de compra de alimentos veganos é crucial para que as empresas que vendem estes produtos melhorem as suas estratégias de marketing e atraiam um público mais amplo. Estudos mostram que o valor percebido do consumidor tem uma influência importante no comportamento do consumidor (Bhattacharyya et al., 2023; Sweeney & Soutar, 2001). Assim, o principal objetivo deste estudo transcultural realizado na Índia e em Portugal foi determinar os valores que afetam a intenção de compra de alimentos veganos. Aplicando a Teoria dos Valores de Consumo (Sheth et al., 1991), investigamos a extensão da influência de diferentes valores de consumo na intenção de compra de alimentos veganos. Adotando uma abordagem quantitativa utilizando pesquisas auto-administradas, 396 respostas foram analisadas por meio de uma análise de regressão linear múltipla. As descobertas revelam que a qualidade do valor funcional e o preço do valor funcional, assim como os valores emocional, condicional e ecológico foram preditores da intenção de compra de alimentos veganos na Índia. Relativamente a Portugal, a qualidade do valor funcional e os valores emocional, epistémico e ecológico foram considerados preditores da intenção de compra de alimentos veganos. Este estudo amplia a teoria dos valores de consumo, ao incluir o valor ecológico nos valores de consumo e contribui para a pesquisa sobre consumo sustentável no contexto desta teoria. É um dos primeiros estudos a comparar a intenção de compra de alimentos veganos entre a Índia e Portugal, e realça os diferentes preditores da intenção de compra de alimentos veganos em cada país.

Description

Keywords

Vegan foods Theory of consumption values Consumer perceived value Sustainable consumption Alimentos veganos Teoria dos valores de consumo Valor percebido pelo consumidor Consumo sustentável

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue