Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Relationship between research and practice: a qualitative study with Portuguese social workers
    Publication . Monteiro, Daniela
    This paper focuses on the relationship between research and practice insocial work, particularly in the understanding the motivations and the placeassigned by the social workers on this relationship. The main study shaftsare: 1) constraints to investigate in daily work; 2) potentialities of such research; 3) motivations to research.In this exploratory study we opted for qualitative methodology. Data collection was conducted in 2011, with the application of semi-structuredinterviews to eleven Portuguese social workers with BSW and MSW in SocialWork and a minimum of three years of practice.All interviewed social workers consider that research is one of the dimensions of Social Work, but the relationship established between researchand practice was covered from different nuances, from those who claim toestablish this relationship to those that punctually did (on the MSW).Social workers pointed out more the constraints (i.e. paucity of time in dailywork) than the potentialities of relationship between research and practice,but the potentiality repeatedly enunciated from all of interviewers is the key:improve practice. Improving practice, its the main reason and motivationthat led the social workers to do research, but they highlight that it is necessary create a set of conditions that allow and encourage professionals to doitq, particularly in organizations where they work.The interviewees pointed out reasons to explain the lack relationship between research and practice: 1) historical reasons; 2) the separation betweenscientists and practitioners; 3) small practitioner investment in postgraduate training, particularly in social work in order to contribute to increasedknowledge in this area; 4) lack of critical thinking; 5) focus in daily work; 6)routinized practice.It is fundamental in Portugal a higher investment in the discussion of the relationship between research and practice that includes more research aboutthis theme, and an evaluation about the integration of research and practice in social work education. This preoccupation in the training was refer inthe interviews like a key element in encouraging an effective relationshipbetween research and practice, and this requires: 1) investing in postgraduate studies in Social Work; 2) encourage the importance of research inSocial Work (since the BSW); 3) create or promote an investigative culture instudents/practitioners; 4) break with the dichotomy between practitionersand academics; 5) bring together the academic and professional spaces(organizations).
  • A investigação na prática do Serviço Social e a sua relação ontológica com os princípios e valores da profissão
    Publication . Monteiro, Daniela; Branco, Francisco
    A presente comunicação enquadra-se no segundo tema do X Seminário Internacional de Serviço Social “Social Work facing human rights challenge in times of uncertainty”, e apresenta uma reflexão, a partir da revisão da literatura, da existência de diferentes concepções relativamente ao que pode ser considerado investigação na prática do Assistente Social abordando, particularmente, o espaço de consenso, que é a sua congruência com o ethos da profissão e os seus valores (Pain, 2011). Neste sentido, a investigação na prática profissional está intimamente relacionada com os valores que regem o Serviço Social (Smith, 2012; Wade & Neuman, 2007)defendendo-se, desta forma, que se trata de uma relação ontológica. A importância da inter-relação entre investigação na prática do Serviço Social e os valores que estão presentes em todo o processo de investigação, realça o importante papel do interventor, nomeadamente, na formulação da questão(ões) de investigação, na orientação e definição da participação dos utentes, e na garantia que os instrumentos de recolha de dados estejam de acordo com os princípios do Serviço Social (nomeadamente a justiça social). Tendo por base estes argumentos, esta comunicação pretende contribuir para: 1) uma análise que relaciona a natureza do serviço social e a investigação na ótica dos seus princípios, valores e ética; 2) a reflexão sobre a relevância da investigação no contexto da prática e possíveis desafios ao trabalharmos com pessoas em situação de vulnerabilidade (Powell,2005); 3) o reforço da ideia que a investigação na prática além de melhorá-la e informá-la pretende, também, transformá-la (Dominelli, 2005).
  • A investigação na formação em Serviço Social: estratégias de ensino adotadas
    Publication . Monteiro, Daniela; Branco, Francisco
    A presente comunicação enquadra-se no tópico - Profissão - do V Congresso Nacional de Serviço Social. Esta resulta de uma investigação empírica realizada através de um estudo de caso múltiplo abrangendo três cursos de 1º Ciclo em Serviço Social em Portugal. A formação de ensino superior tem a função de formar profissionais competentes. Dentro das várias dimensões da formação, a investigação e a preparação para esta, constitui um fundamental elemento dessa competência e da identidade profissional. Desta forma, é importante compreender como formamos neste domínio (i.e. que estratégias de ensino adotamos) e qual o perfil de profissionais que pretendemos formar. Pudemos identificar, entre as Instituições de Ensino Superior estudadas (com diferentes desenhos na sua estrutura curricular) estratégias de ensino da investigação que passam pelo estímulo e criação de oportunidades de investigação em contextos de prática. Neste sentido, as oportunidades criadas têm como objetivo desencadear o conhecimento dos processos de investigação e da reflexão sobre: porquê fazer, o que fazer e como fazer. Discute-se, desta forma, como providenciar aos estudantes o acesso a todas as etapas de um projeto de investigação tornando-a menos intimidante, mais estimulante, e compreendida, pelos estudantes, como relevante/fundamental para a prática.