Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • The lining of canvas paintings with seams
    Publication . Figueiredo, Ana Braamcamp de; Aguiar, Maria
    Large painting supports were often created by seeing together several pieces of canvas. The lining problem caused by the adhesion of a new support to canvases with seams have been solved by conservators in different ways. A survey has been undertaken to evaluate the efficiency of five systems by making models and submitting them to tension until fracture with a dynamometer Hounsfield H10K-S® at stable environmental conditions (20 ºC, 65% RH). For lining, we used BEVA 371® as adhesive and four types of reinforcement fabric: linen, sized linen, polyester (Trevira C.S. ISPRA®) and sized polyester. We concluded that lining canvases with seams improves their mechanical resistance; that it is preferable to apply an interleaf to offset the seam relief; that the polyester textile used presents an inferior performance; and that the use of Reemay as mid-material improves the mechanical behaviour of linen textile.
  • As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de Sousa
    Publication . Aguiar, Maria; Manuel, Ana Calvo; Cruz, António João
    Várias obras de pintura e desenho de Aurélia de Sousa (1866-1920) são estudadas a fim de se compreender os contextos da Academia Portuense de Belas Artes e da Academia Julian e esclarecer algumas questões de proveniência e datação. As diferenças entre as duas fases são também discutidas com base no estudo dos materiais utilizados» designadamente as telas» os estratos preparatórios aplicados a esses suportes e as tintas.
  • O reentelamento com compostos de cera-resina: o aprendizado de Edson Motta no Fogg Conservation Center e a adaptação à realidade brasileira
    Publication . Paiva, May; Aguiar, Maria; Vieira, Eduarda
    A experiência de Edson Motta (1910-1981), após sua formação no Fogg Conservation Center, ofereceu à prática de restauro no Brasil o uso de novos materiais e a introdução da técnica de reentelamento a cera-resina. Tal processo levanta o debate acerca das vantagens e desvantagens da utilização desse método, no contexto de um país tropical e com poucos recursos. Para pensar tal problemática, configura-se como importante ferramenta a abordagem da história e razões que levaram esse processo técnico a ser, muito provavelmente, a melhor opção para a preservação do vasto patrimônio de pinturas sobre telas no Brasil.