Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Saraiva Bizarro Morais, Carlos António

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • O pensamento estético e as bases da consciência ético-política à luz da fenomenologia de Mikel Dufrenne
    Publication . Morais, Carlos Bizarro
    É nossa intenção, com este trabalho, contribuir para a análise das implicações entre a experiência estética e a experiência dos valores sociais e políticos, duas modalidades fundamentais da nossa experiência do mundo. Esta análise tem como ponto de referência o conjunto dos textos do filósofo Mikel Dufrenne, nos quais desenvolve mais sistematicamente tais questões, nomeadamente os textos: Art et politique (1974); “Comment peut-on aller au cinéma?” (1976); “Création et engagement politique” (1976); “L’art de masse existe-t-il?” (1976); Subversion, Perversion (1977); “Arte e società” (1981); “Le spect-acteur du film” (1981); “Vie de l’art, art de la vie” (1989); “Révolution dans l’art?” (1990). Nesta linha, interessa-nos explorar as relações teórico-práticas entre os dois campos da experiência humana, especialmente, o modo como a vivência da aisthesis promove, no domínio da ação política, a consciência de um ideal de justiça e de equilíbrio. A importância da abordagem de M. Dufrenne é, quanto a nós, justificada triplamente. Desde logo, pelo facto de se mover no interior de uma fenomenologia aberta à filosofia da ação ética e política. Em segundo lugar, por articular a kantiana contemplação “desinteressada” da beleza e do sublime com a dimensão comunitária da existência. Finalmente, pelo entrecruzamento de um a priori afetivo - transcendental e fundamento ontológico/metafísico da relação do sujeito com mundo - com a experiência da aisthesis, inserida na temporalidade e na historicidade da polis. Em síntese, esta abordagem é portadora de um contributo de relevo para o equacionamento do papel da arte e da experiência estética na encruzilhada em que hoje se encontra o pensamento e a ação política.
  • Towards an aesthetic of intimacy. A contribution to the critique of Mikel Dufrenne
    Publication . Morais, Carlos Bizarro
    Across the works of Mikel Dufrenne, the category of intimacy occurs almost always as a way to heighten the attributes of reciprocity, sharing, close friendship and communion of feelings which shape the bond between spectator and aesthetical object or artwork at the core of the aesthetic experience. In this sense, intimacy is a reticular concept, interchangeable with “profoundness”, “interiority”, “connaturality”. Hence, the aesthetic experience is, in a way, a zenith of intimacy, a paradigm of “intimate life”, namely, the moment where spectator, artist and the work disrobe and reveal themselves – in other words, when they mutually share the complicit removal of the veils concealing them. However, contrary to what such openness could suggest, the intimacy experienced herein does not designate a secret event, not even a private slice of the above actors’ hidden life. Intimacy is not placed in the domain of “intimism”, of particular affection, which a certain psychoanalysis tends to highlight. Converting intimacy into a pretext or grounds for a clinic, psychoanalytic function is of no interest to Mikel Dufrenne, as it corrupts the very aesthetic process. In this interpretative context, we intend, first and foremost, to consider the theoretical implications of Mikel Dufrenne’s proposal about the theme of intimacy. We also intend to demonstrate that, by shielding the category of intimacy from the quite frequent risks of instrumentalisation, intimacy becomes available to assist in renovating the meaning of overarching phenomenological themes, such as intentionality and constitution. We also aim at illustrating how the aesthetic experience is a naturally intimate relationship, bestowing it with an ontological dimension from the very beginning. Following on this interpretation, quite beyond what the author made explicit, we wish to contribute to the proper critical appraisal of the thought of one of the greatest aesthetic philosophers - Mikel Dufrenne.