Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Towards an aesthetic of intimacy. A contribution to the critique of Mikel Dufrenne

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Aesthetics_Art_and_Intimacy_92_105.pdf236.38 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Across the works of Mikel Dufrenne, the category of intimacy occurs almost always as a way to heighten the attributes of reciprocity, sharing, close friendship and communion of feelings which shape the bond between spectator and aesthetical object or artwork at the core of the aesthetic experience. In this sense, intimacy is a reticular concept, interchangeable with “profoundness”, “interiority”, “connaturality”. Hence, the aesthetic experience is, in a way, a zenith of intimacy, a paradigm of “intimate life”, namely, the moment where spectator, artist and the work disrobe and reveal themselves – in other words, when they mutually share the complicit removal of the veils concealing them. However, contrary to what such openness could suggest, the intimacy experienced herein does not designate a secret event, not even a private slice of the above actors’ hidden life. Intimacy is not placed in the domain of “intimism”, of particular affection, which a certain psychoanalysis tends to highlight. Converting intimacy into a pretext or grounds for a clinic, psychoanalytic function is of no interest to Mikel Dufrenne, as it corrupts the very aesthetic process. In this interpretative context, we intend, first and foremost, to consider the theoretical implications of Mikel Dufrenne’s proposal about the theme of intimacy. We also intend to demonstrate that, by shielding the category of intimacy from the quite frequent risks of instrumentalisation, intimacy becomes available to assist in renovating the meaning of overarching phenomenological themes, such as intentionality and constitution. We also aim at illustrating how the aesthetic experience is a naturally intimate relationship, bestowing it with an ontological dimension from the very beginning. Following on this interpretation, quite beyond what the author made explicit, we wish to contribute to the proper critical appraisal of the thought of one of the greatest aesthetic philosophers - Mikel Dufrenne.
Na obra de Mikel Dufrenne, a categoria da intimidade surge quase sempre utilizada para reforçar os atributos da reciprocidade, da amizade cúmplice, da partilha e comunhão de sentimentos que estruturam a relação que se instaura entre o espetador e o objeto estético ou a obra de arte, no âmago da experiência estética. Neste sentido, a intimidade é um conceito reticular, permutável pelo de “profundidade”, “interioridade”, “conaturalidade”. Por isso, a experiência estética é, de certo modo, um zénite de intimidade, um paradigma da “vida íntima”, ou seja, o acontecimento no qual o espetador, o artista e a obra se desnudam e se desvendam, ou seja, onde mutuamente partilham da cúmplice retirada dos véus da ocultação de si. Contudo, contrariamente ao que esta abertura poderia deixar entender, a intimidade que aí se vivencia não designa um evento secreto, nem sequer uma parcela privada da vida oculta dos referidos atores. A intimidade não se coloca no registo do “intimismo”, da afeção particular, ao qual uma certa psicanálise tende a conferir o protagonismo. Uma intimidade que se converta em pretexto ou ocasião de uma função clínica, psicanalítica, não interessa a Mikel Dufrenne na medida em que ela perverte o próprio processo estético. Neste contexto interpretativo, pretendemos, em primeiro lugar, avaliar o alcance do posicionamento teórico da proposta de Mikel Dufrenne acerca do tema da intimidade. Pretendemos, também, mostrar que, preservando-a dos riscos muito frequentes de instrumentalização, a categoria da intimidade fica disponível para contribuir para uma renovação de sentido dos arquitemas fenomenológicos, tais como o da intencionalidade e da constituição. Temos ainda em mente evidenciar de que modo a experiência estética é naturalmente uma relação íntima, conferindo-lhe uma dimensão ontológica desde o seu primeiro momento. Com esta interpretação do tema, muito para lá daquilo que o autor deixou explícito, desejamos contribuir para a justa valorização crítica do pensamento de um dos maiores filósofos da estética - Mikel Dufrenne.

Description

Keywords

Aesthetics Intimacy Mikel Dufrenne Aesthetic experience Estética Intimidade Experiência estética

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa (CFUL)

CC License