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- Entrepreneurial motivations, challenges and work-life balance of recent female graduatesPublication . Piechota, Angelika; Gudkova, SvetlanaOver the past several years, the topic of entrepreneurial motivations has been studied by numerous scientists. Many factors that may affect entrepreneurial motives of women entrepreneurs may be discovered in scientific research. Nevertheless, it is necessary to look more closely at the numerous aspects of the topic because it is a relatively recent development in the literature. The purpose of the paper is to outline broad determinants that affect decisions about starting a business, with a focus on the motivations that drive female graduates to engage in such activities. Moreover, this study seeks to identify difficulties of women entrepreneurs in launching their own companies. Lastly, women entrepreneurs' work-life balance and their management methods are examined. This paper uses a qualitative research methodology to analyze motivations, obstacles, and work-life balance of female entrepreneurs. Primary data were collected through semi- structured interviews with three business owners.
- The influence of CEO personality traits on firm performance and growthPublication . Malafaia, Joaquim Luís Simões; Mendonça, CristinaSmall and Medium-sized Enterprises constitute the backbone of the Portuguese economy, being of invaluable importance. These companies are the focus of my study, which aims to assess the impact of CEO personality on firm performance and growth. To achieve this, a survey-based approach was followed to measure the influence of the big five personality traits (conscientiousness, neuroticism, openness to experience, extraversion and agreeableness) of a sample of recruited CEOs, on several performance metrics. Results showed that neuroticism is the only CEO personality trait significantly correlated with firm performance (on an inverse basis), while both neuroticism and conscientiousness show significant influence on company growth. Neither of the other traits are related to performance nor growth. It is worth mentioning that his dissertation was significantly influenced by Covid-19, which affected the performances of most companies in question, and by the process of collecting CEO responses, which was of extreme difficulty and led to a low response count. This study contributes to further create knowledge in an underdeveloped area, one that has extreme importance as it has been proven that CEO personality affects company performance, meaning that it has to be considered when companies choose their leaders. As CEO effects have been studied in detail in the academic literature, most papers have focused on their influence in firm strategy, employee motivation, leadership, culture setting, among others. However, personality, by affecting the way CEOs think, feel and act, should be more and more assessed to account for the effects it has on performance.
- Futebol feminino na televisão portuguesa : a (in)visibilidade das mulheresPublication . São Pedro, Ana Rita Ferro; Torres, Eduardo Cintra CoimbraA televisão é o meio preferido dos portugueses e, por isso, assume um papel determinante enquanto instituição social. Permitindo a construção de interpretações e reproduções da realidade que são partilhadas na sociedade, a televisão configurase e é vista como um forte alicerce da esfera social. Dado o seu posicionamento, a televisão possibilitou a expansão do desporto, nomeadamente do futebol, tendose tornado crucial no seu sucesso e dimensão à escala mundial. A evolução histórica tem demonstrado a (ínfima) presença das mulheres no futebol, ao mesmo tempo que a modalidade foi construída mediante uma hegemonia masculina. Deste modo, esta visibilidade conferida pela televisão ao futebol só se aplica aos homens, porque quando nos referimos ao futebol feminino o panorama é muito distinto, visto que no meio mediático a modalidade é centrada, sobretudo, no futebol masculino. A presente investigação visa cruzar os estudos que têm vindo a ser desenvolvidos nos últimos anos com uma reflexão e abordagem à posição que o futebol feminino apresenta hoje na sociedade, mas sobretudo, no meio mediático. Neste sentido, a investigação pretende analisar a representação do futebol feminino na televisão portuguesa, qualitativa e quantitativamente, com o intuito de averiguar se existe (in)visibilidade do desporto feminino em comparação com o desporto masculino. De modo a atingir os objetivos propostos na investigação, desenhouse uma metodologia mista que engloba aferir a existência de aspetos textuais que desvalorizem os jogos femininos, conhecer as perspetivas dos profissionais que estão envolvidos no meio, mas também de quem assiste à modalidade (entrevistámos jornalistas desportivos, atletas de futebol feminino e inquirimos telespetadores) e, por último, realizámos uma análise que permitiu compreender a diferença que existe entre a presença televisiva do futebol feminino e masculino. Uma das principais conclusões a que chegámos é que o público não adere ao futebol feminino porque é algo cultural e ideológico e que leva a maioria das pessoas a demonstrar preferência pelo futebol masculino e a televisão não disponibiliza tanto tempo e espaço ao futebol feminino porque este não é impulsionador de audiência. Sumariamente, o público não adere ao futebol feminino porque não tem interesse e a televisão não lhe dá futebol feminino porque este não adere, ou seja, não adere porque não lhe dá, não lhe dá porque não adere.
- Editorial: bioprocess optimization: the potential of agro-food by-productsPublication . Sepúlveda, Leonardo; Campos, Débora A.; Hernández, Liliana Londoño
- Cognitive flexibility and its relation with forecasting : the Ukrainian crise as a case studyPublication . Cunha, Hermine Rego Santos Mesquita da; Mendonça, CristinaDoes cognitive flexibility enhance forecasting abilities? Cognitive flexibility “is the human ability to adapt the cognitive processing strategies to face new and unexpected conditions in the environment” (Cañas, 2006, p. 296), and has already been proven to have a positive impact on decision-making (Cañas et al., 2003; Laureiro-Martínez et al., 2009; Laureiro-Martínez & Brusoni, 2018). I focused my research on forecasting abilities, using the war in Ukraine as a study case. Participants had to first test their flexibility with the Cognitive Flexibility scale (Martin & Rubin, 1995) and then answer forecasting questions about the war. The sample consisted of 95 valid answers. The results of my analysis showed no correlation between cognitive flexibility and forecasting abilities. Nevertheless, I highlight several limitations of my work, which explain why these results should not be considered a definitive answer to this study’s question and why researchers should further explore this topic. Previous researchers have shown the advantages brought by cognitive flexibility, and I emphasize the importance of continuing to study this matter, in order to be able to teach, foster and enhance cognitive flexibility to reach a competitive advantage – if indeed these advantages are eventually proved.
- O agenciamento de artistas na indústria musicalPublication . Gomes, Francisco Duarte de Brito Alhais; Carvalho, José Vasco Gaio Monteiro BarrocoNuma indústria em constante evolução, existe uma necessidade de valorização e simbolização da importância das indústrias culturais na criação de projetos inovadores a nível nacional e internacional. É fundamental que estas sejam capazes de suplantar a escassez de recursos existente, que obriga a um espírito empreendedor persiste e nem sempre ao alcance de todos. As indústrias culturais associam-se às indústrias criativas através de um conjunto de atividades que têm em comum a utilização da criatividade, do conhecimento cultural e da propriedade intelectual como recursos capazes de produzir conteúdos com relevância social e cultural. Este relatório aborda as estratégias e os desafios inerentes ao agenciamento de artistas na indústria musical, tendo como referência o estágio curricular na Artway, empresa de gestão cultural e artística de músicos reconhecidos nacional e internacionalmente. A experiência de estágio permitiu-me contribuir para a promoção e divulgação de artistas, maioritariamente associados à música clássica e jazz, a partir da utilização das tecnologias digitais, bem como a produção de projetos como concertos, apresentações de discos, gravações, entre outros.