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- Endodontia de dente permanente imaturo em paciente adulto – caso clínicoPublication . Martins, I.; Oliveira, A.; Gomes, D.; Paulo, M.; Cardoso, M.; Noites, R.
- Choosing a bank : the roles of affective vs financial factorsPublication . Machado, Diana Maria Borges da Gama Falcão; Gaspar, Maria Augusta DuarteThe current study was aimed at assessing the impact of potentially crucial emotional factors on corporate image (CI), consumer satisfaction (CF) and consumer loyalty (CL) in the banking sector. Corporate Social Responsibility became, in recent years, a central concern for both consumers and businesses, so we decided to inspect how integrating social responsibility into the bank marketing strategy would affect CI, CF and CL. In addition, we also inspected the effect of online banking vs direct human contact in the way the bank presents its services, as online banking has been increasingly replacing offices, whilst human contact might still be an important asset for business. We inspected the effect of price fairness and of a diversity of demographic variables as well. A randomized experimental study was carried out online, with a between-subject 2(CSR/nonCSR)x2)x2(human contact/online)x2 (fairprice/nonfair price) design. Results are based on a final sample (after eliminating incomplete questionnaires and outliers) of 293 international respondents who were randomly assigned to evaluate one of eight different banks conditions, under the pretext of a market study on a new bank. Results showed that both corporate social responsibility and price fairness were critical in the respondents’ evaluation of CI, CS and CL, while virtual vs personal interaction as well as demographic factors such as age, gender or education did not significantly affect them. The study shows that, as in other businesses, there is a preference for ethical and social friendly corporate attitudes in financial institutions – an important clue for their global reputation strategy.
- Avaliação do desconforto em cuidados paliativos : tradução e adaptação para português de Portugal da discomfort scale for dementia of the alzheimer type (DS-DAT)Publication . Duarte, Cátia Sofia de Barros; Capelas, Manuel LuísIntrodução: Para uma melhor sistematização dos Cuidados Paliativos, nomeadamente na área da demência, o conforto deve ser adotado como critério de qualidade em saúde. O objetivo do cuidado na demência deverá ser o aumento do conforto. Para tal, deverá ser usado um instrumento de avaliação válido e confiável para triagem e avaliação da eficácia das intervenções. Metodologia: Este estudo pretende expor de forma estruturada e clara todo o processo de tradução e validação linguística da Discomfort Scale for Dementia of the Alzheimer Type (DS-DAT), segundo um referencial teórico, realizado em cinco etapas: tradução para português de Portugal, síntese das traduções, retro tradução para o idioma original, síntese das traduções e revisão por um painel de peritos na área da demência, cuidados paliativos e linguística. Conclusão: A tradução e validação transcultural da DS-DAT (após a conclusão da validação métrica) facultará o acesso em Portugal a um instrumento de avaliação válido e objetivo de diagnóstico de desconforto em indivíduos com demência do tipo Alzheimer, bem como, fornecerá dados quantitativos que fundamentarão a prática de cuidados paliativos em indivíduos com demência do tipo Alzheimer.