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- Effect of the “spiritual support” intervention on spirituality and the clinical parameters of women who have undergone mastectomy: a pilot studyPublication . Guilherme, Caroline; Ribeiro, Gabriela Roberta; Caldeira, Sílvia; Zamarioli, Cristina Mara; Oliveira-Kumakura, Ana Railka de Souza; Almeida, Ana Maria; Carvalho, Emília Campos deThis study aimed to evaluate the effect of the spiritual support intervention on spirituality and the clinical parameters of women who have undergone mastectomy. This is a pilot study of a randomized clinical trial. The spiritual support intervention was composed of meditation, guided imagery, music, and respiratory relaxation. The outcomes were: spirituality, blood pressure, heart rate, and oxygen saturation. A total of 27 patients were recruited for the study (intervention group, n = 13; control group, n = 14) (Clinical Trials: NCT 01866670/CAE: 00896312.0.0000.5393). The intervention helped patients with breast cancer to increase expression of their spirituality (p = 0.040) and it also decreased heart rate on the first (p = 0.038) and third day (p = 0.017). There was a difference in oxygen saturation on the second day in the control group (p = 0.039). Patients reported that their participation in the research was positive. This intervention had an effect on the sample of women who had undergone mastectomy.
- O açúcar que comes quando bebes: impacto de uma estratégia de consciencializaçãoPublication . Lima, João; Augusto, Catarina; Gaspar, Joana; Brandão, Teresa R. S.; Rocha, AdaA obesidade é um dos problemas de saúde mais graves, a nível mundial. A procura de soluções para a designada epidemia do século XXI contínua, sendo que a relação entre o consumo de bebidas açucaradas e o peso corporal tornou-se uma questão pertinente. Avaliar o impacto de uma estratégia de consciencialização sobre o teor de açúcares simples presentes num conjunto de bebidas disponibilizadas na cafetaria de um estabelecimento de ensino. Foram analisadas as vendas de um conjunto de bebidas antes e após a intervenção. A intervenção baseou-se na afixação de um expositor com as bebidas e a representação da quantidade de açúcares simples, em açúcar, sob o mote O açúcar que comes quando bebes". Procedeu-se a uma análise das proporções das vendas, com um intervalo de confiança a 95%. Após a análise estatística dos rácios foi observada uma redução estatisticamente significativa no número de unidades vendidas, após a intervenção, de refrigerantes do tipo cola e das bebidas gaseificadas. Além disso, houve um aumento no número de unidades vendidas, com significância estatística, de néctares de frutas, chá/infusões e leite de chocolate. A intervenção na cafetaria da Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra foi bem sucedida tendo-se verificado uma redução efetiva das vendas de bebidas açucaradas.
- Desafios 13 - cadernos de trans_formaçãoPublication . Alves, José Matias
- A perda de oportunidade em Portugal : ensaio de uma teoria geralPublication . Alves, Ana Raquel dos Santos; Antunes, Henrique Mário Nunes Sousa
- A tutela cautelar antecipatória no processo civil português : um difícil equílibrioPublication . Faria, Maria Rita Camarate de Campos Lynce de; Fernandes, Luís Carvalho; Silva, Paula Costa e
- A arte litúrgica : a voz da Igreja e a voz dos artistasPublication . Azevedo, Filipe Gonçalo da Silva; Cunha, Jorge Teixeira da
- Encounters and silence between fathers and sons: G.T. Didial and J.M. CoetzeePublication . Salgueiro, AnaThis article seeks to demonstrate how Cabo Verdean author G. T. Didial’s O Estado Impenitente da Fragilidade and J.M. Coetzee’s The Master of Petersburg revisit an ancient Western mythological tradition (Abraham and Isaac; Oedipus and Laius; Herod and the Massacre of the Innocents). I focus on and how, through a complex rewriting process, both narratives discuss not only the tense relationship between fathers and sons but also the complex relationship between contemporary literatures of post-colonial African cultural systems and the literatures of Western cultural systems.
- A anulabilidade por erro ou dolo nos regimes jurídicos da venda de bens onerados e de coisas defeituosas : fundamentos e pertinênciaPublication . Santos, Tiago Júlio Moreira da Silva; Guedes, Agostinho CardosoNa elaboração deste trabalho pretendemos, de forma breve, apontar um dos principais problemas do contrato de compra e venda estatuído no Código Civil Português, mais precisamente, a remissão que o legislador efetuou para os institutos do erro e do dolo na compra e venda de bens onerados e de coisas defeituosas. Neste sentido, faremos uma breve análise ao vício redibitório, bem como aos regimes em causa, sem prescindir de uma breve referência às figuras do erro e do dolo. Demonstraremos a incoerência deste regime no que concerne à venda de coisas específicas, em virtude da existência de um sistema híbrido, incapaz de proteger, eficazmente, o adquirente. É nossa intenção analisar as diversas posições que foram sendo manifestadas por diferentes autores em busca de uma resposta mais segura e consensual, apreciando as soluções que entendem que melhor se afiguram nesta matéria. O nosso estudo tem como objetivo demonstrar a necessidade de uniformização do contrato de compra e venda, tendo em conta, principalmente, as disposições constantes do Decreto-Lei nº 67/2003 de 8 de Abril que transpôs para o nosso ordenamento jurídico a Diretiva n.º 1999/44/CE, do Parlamento Europeu e do Conselho, de 25 de Maio, sobre certos aspetos da venda de bens de consumo e das garantias a ela relativas. Este Decreto-Lei criou grandes disparidades de tratamento, na medida em que não pode ser aplicado a relações jurídicas que não sejam entre um profissional e um consumidor. Assim, veremos de que modo foi transposta a Diretiva n.º 1999/44/CE em vários ordenamentos jurídicos europeus, principalmente, no Direito alemão, tomando-o como exemplo para uma possível solução dos problemas levantados no âmbito do contrato de compra e venda no nosso sistema legal. Acreditamos na necessidade de modernização desta área do nosso Direito Civil, nomeadamente, através da uniformização do regime do contrato de compra e venda.
- Da invalidade formal do contrato de crédito ao consumo : a omissão de entrega de um exemplar do contrato ao consumidor pelo financiadorPublication . Diogo, Maria Manuel Canelas Lopes da Silva; Afonso, Ana Isabel da Costa
- Modernization vs. vulgarization in online fashion luxury : how is internet impacting luxury brand equity ?Publication . Marrão, Ana Rita Galante de Abreu; Olsen, LineThe Internet became an inherent part of people’s daily life and the major source of transformation in the relation between consumers and brands. However, in the luxury branding context, the introduction of prestige brands into a mass channel such as the Internet might bring the risk of vulgarization, loss of control over the brand, loss of the high-luxury appeal, jeopardizing brand equity. Hence, the present thesis paper proposes to answer the dilemma between the imperative of going online and the risk of luxury high-appeal dilution, by examining whether brand digital competence enhances the impact of advertising on the several dimensions of customer-based brand equity (CBBE) sources of luxury brands. Further, this study investigated the main impact of digital competence on CBBE as well as the risk of vulgarization by luxury going online. Additionally, it was tested if the impact of advertising on CBBE is mediated by the channel (online vs. offline) through which it is exposed to the consumers. To perform the study, a 2 (before the Advertising vs. after the advertising) x 2 (high digital competence vs. low digital competence) x 2 (online vs. offline) experiment was conducted and results were tested through MANOVA and ANOVA analysis. Around 250 international general consumers participated in the experiment though online questionnaire. The results show that consumers rated brands better in terms of awareness and image after being exposed to the brand advertising. The effect of advertising on brand image proved to be moderated by the level of brand digital competence, which means that, considering the same type of advertising, consumers will rate better a brand endowed with high digital competence than a brand endowed with low digital competence. However, this moderation effect does not apply in the case of brand awareness, which means that digital competence level does not affect the effectiveness of advertising in enhance brand awareness. Besides the analysis of the moderation effect, digital competence proved to be a very significant direct main effect on all the dimensions of the dependent variables Brand Awareness and Brand Image (excepting sensuality), which means that the effect of a brand digital competence goes much beyond the advertising activity. The ANOVA analysis on the online vs. offline channels demonstrated that there was a significant effect of advertising through online channels on awareness and significant effects on some dimensions of brand image such as love, uniqueness, positiveness of associations, quality and sensuality perception.