Browsing by Author "Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos"
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- Historical professionalization movements: the relationship between social disasters and modern nursingPublication . Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos; Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas; Amendoeira, José Joaquim Penedos; Figueiredo, Amélia Simões; Berenguer, Sílvia Maria Alves Caldeira; Pereira, Maria Cristina Queiroz VazBackground: Nurses’ socio-professional affirmation becomes a reference in contexts of social disasters. Objective: To analyze the relationship between social disasters and the importance of the contribution of some nurses to designing/developing nursing as a profession at the end of the 19th century. Methodology: Although the methodological choices in the validation of the scientific nature of this historical study are based on historiography, the facts narrated and interpreted in this study were contextualized according to the historical period, which allowed the development of new meanings that define unities, totalities, series, and innovative relations within the documentary material itself. Results: Several nurses contributed to the development of nursing as a science. They practiced their profession in contexts with a common denominator: armed conflicts that translated into a scenario of social disaster, where the need to care for others was paramount. Conclusion: Contexts of social disasters unquestionably provided modern nursing with a field of action that brought it visibility and allowed its development as a discipline.
- Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situationsPublication . Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos; Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas; Sales, Leila Miriam Conde Faria; Henriques, Carolina Miguel GraçaOBJECTIVE: to identify the profile of transversal teaching/learning skills, which allows an adequate intervention of disaster nursing students. METHODS: this is research framed in the qualitative, transversal paradigm methodology, supported by inductive and exploratory reasoning. RESULTS: it was found that there is no consensus between Nursing Education Major Coordinators/Directors and disaster nursing experts regarding transversal skills considered decisive, due to the current absence of the theme in study plans and the limited personal and professional training of professors. FINAL CONSIDERATIONS: the development and implementation of teaching/learning strategies that allow the development of transversal skills, favoring students' ability to meet this reality in a conscious, balanced and efficient way, is crucial.
- Resultados de aprendizagem para o agir em situação de catástrofe na formação graduada em enfermagemPublication . Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos; Amendoeira, José Joaquim PenedosAs catástrofes, independentemente da sua natureza, traduzem-se em processos de rutura e caossocial que evidenciam se a sociedade está preparada para os riscos naturais e tecnológicos, o quedetermina a educação/formação dos profissionais de enfermagem para um agir competente em situaçãode catástrofe. Este grupo profissional, para além de, constituir a maior comunidade profissional e científicacom responsabilidade no funcionamento do sistema de saúde, integra as equipas multidisciplinares queassistem as vítimas, contribuindo para evitar o aumento do número de vítimas, o agravamento do estadode saúde e a vulnerabilidade das populações. No entanto, o ensino na área da catástrofe, no primeiro ciclodos Cursos de Enfermagem revela-se incipiente e tem reduzida visibilidade no atual quadro formativo anível nacional.Nesta perspetiva, pretendemos identificar qual tem sido o contributo das Escolas, nodesenvolvimento de competências profissionais nos estudantes, no domínio da catástrofe; identificar se osparticipantes consideram que o Plano de Estudos confere aos estudantes as competências necessáriaspara um saber agir eficaz e eficiente em situação de catástrofe; identificar do core de competências,definidas pelo projeto Tuning Educational Structures in Europe – Fase I (2003), quais são as essenciaispara um desempenho profissional e humano competente do enfermeiro de cuidados gerais, em situaçãode catástrofe e identificar as condicionantes (académicas e profissionais) à introdução dos conteúdos dodomínio da catástrofe nos Planos Curriculares.O percurso metodológico enquadrou-se no paradigma essencialmente qualitativo, com recurso àtriangulação de métodos para suportar especificamente a fase da colheita de dados, onde participaramPresidentes do Conselho Técnico-Científico ou Coordenadores/Diretores dos Cursos de Licenciatura emEnfermagem, recorrendo à estratégia de entrevistas semiestruturadas e a enfermeiros peritos no domínioda catástrofe, através da técnica do focus group. Os resultados mostram que o ensino no domínio dacatástrofe deve ser incluído, como um espaço do processo de ensino/aprendizagem em enfermagem,através de estratégias e metodologias que possibilitem aprender a aprender, que garantam o aprender afazer, tão necessárias para melhor preparar, assim como alargar o espectro das competências próprias e distintas do estudante de enfermagem na área de catástrofe. É nesta aceção axiomática que se torna incontestável a evidência da responsabilidade crescente das Escolas de Enfermagem, na consciencialização e na preparação dos estudantes para uma intervenção competente em situação de catástrofes, pela introdução deste conteúdo nos programas educativos ao nível básico, permitindo o desenvolvimento de diversas competências conceptuais e operacionais do estudante de enfermagem nesse domínio.
- Undergraduate nursing students’ competencies in disaster scenarios: from educational needs to curricula regulationPublication . Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos; Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas; Berenguer, Sílvia Maria Alves Caldeira; Amendoeira, José Joaquim PenedosBackground: Nurses play a central role in disaster preparedness, so appropriate disaster-related education is essential. However, almost all Portuguese undergraduate nursing curricula do not address disaster situations. Objective: To understand nursing schools’ contribution to developing undergraduate students’ knowledge and skills in disaster scenarios and the existing constraints on integrating this content into undergraduate nursing curricula. Methodology: A qualitative study with methodological triangulation, including interviews and focus group, was carried out to explore the perceptions of 35 nurse teachers and 6 nurses with experience in health care provision in disaster scenarios, about integrating disaster-related content into nursing curricula. Results: The study reveals that disaster management and preparedness should be integrated into undergraduate nursing education to guarantee the effective development and more objective regulation of students’ skills in this area. Conclusion: Portuguese nursing schools need to promote and develop undergraduate training in disaster preparedness and a more inclusive and objective regulation of this area.