Browsing by Author "Ribeiro, Filipa"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Early numerical cognition in deaf and hearing children: closer than expected?Publication . Ribeiro, Filipa; Rato, Joana R.; Leonardo, Rita; Mineiro, AnaDeaf students show a significant delay in their understanding of numeracy and measurement concepts as well as verbal problem solving. There is still no consensus about the origin of this delay but several studies have shown that deaf people show differences in basic numerical skills and executive function (EF), which could underlie the differences in the way they learn and develop their cognitive abilities. Children have the innate ability to estimate and compare numerosities without using language or numerical symbols. The ability to discriminate large numerosities depends on the approximate number system (ANS), a cognitive system believed to be governed by a neural circuit within the intraparietal sulcus. Researchers hypothesize that the ANS underlies the development of arithmetic and there is data supporting the contribution of the ANS for math achievements. Little is known about the approximate number system of deaf children at early ages. Deaf and hearing preschool children were compared in terms of specific cognitive functions shown to be important for success in mathematics. Executive functions and symbolic and nonsymbolic magnitude comparison abilities of 7 deaf children and 14 hearing children aged 4–7 years (M = 69.90 months, SD = 11.42), were compared. To do so, neuropsychological assessments for school-aged children were adapted into Portuguese Sign Language. Significant group differences were found in abstract counting as well as in symbolic and nonsymbolic magnitude comparisons. These findings suggest that deaf children are less competent in these early numeracy skills than are their hearing peers.
- Relação entre a área de formação e o desempenho na prova da Torre de HanóiPublication . Rocha, Ivo; Ribeiro, FilipaA Torre de Hanói é uma prova neuropsicológica, de funcionamento executivo, que fornece uma evidência clara da importância da criação de estruturas com objetivos e subobjetivos na resolução de problemas. Isto é, delinear mentalmente um trajeto entre o estado inicial e o final, permitindo antecipar eventos e as suas consequências, bem como monitorizar a proximidade ao objetivo final (Eysenck & Keane, 2007). Este trabalho tem como objetivo verificar o tempo e a capacidade de resolução da prova em dois cursos universitários distintos, Engenharia Eletrotécnica e Letras (Estudos Portugueses e Lusófonos). Parte -se do pressuposto de que o curso universitário influencia o modo como os alunos resolvem problemas, através da adaptação aos objetivos e matérias que são apreendidas durante a sua frequência. Colocou -se a hipótese de que os alunos do curso de engenharia resolveriam, em menos tempo e em menos jogadas, a prova, que os alunos de Letras. Os resultados corroboram a hipótese e demonstram assim maior capacidade de planeamento, utilização de pensamento estratégico, de resolução de problemas e flexibilidade cognitiva nos alunos de Engenharia Eletrotécnica.
- Relação entre linguagem e constituição psíquica em um caso de autismoPublication . Rodrigues, Rosa Vilela; Ribeiro, Filipa; Mineiro, AnaEsse trabalho trata-se de um estudo de caso de um menino de 2 anos e seis meses, com um diagnóstico psiquiátrico de Transtorno do Espectro Autista (TEA), atendido no Grupo de Avaliação e Prevenção de Alterações de Linguagem (GAPAL/FCM/UNICAMP) e justifica-se devido à importância da intervenção precoce em casos em que há indicadores de risco psíquico. A partir de uma fundamentação psicanalítica, pode-se considerar a posição autista como uma recusa à entrada na ordem da linguagem, o que gera uma série de impasses para a constituição psíquica do sujeito. O estudo teve por objetivos discutir os efeitos na linguagem do Transtorno do Espectro Autista (TEA) e analisar os recursos do manhês e da musicalidade como ferramentas na terapia fonoaudiológica. Conclui-se que o uso do manhês e da musicalidade, nos momentos fugazes de brincadeira compartilhada, foram estratégias terapêuticas importantes ao longo do atendimento fonoaudiológico.
- Sex differences in response inhibition in young childrenPublication . Ribeiro, Filipa; Cavaglia, Rita; Rato, Joana R.Competence in inhibiting prepotent responses has been frequently shown to be higher in females than in males in both children and adults. However, not all the inhibitory tasks seem equally sensitive to sex at each age. We investigated sex differences in two developmentally appropriate inhibitory tasks, the EYT Go/No-go and the Shape School Inhibition Condition. Our sample consisted of 160 preschool children, 85 boys and 75 girls, ranging from 4 to 6 years old. Girls’ efficacy in inhibiting prepotent motor responses in the Go/No-go task was higher than boys’, but not in the verbal Shape School inhibition task. Sex differences in inhibitory tasks are discussed in light of the different task requirements.
- Teleneuropsychology: reliability and acceptance in memory assessmentPublication . Varandas, Mariana; Ribeiro, FilipaIntroduction: The use of telehealth in psychological interventions has experienced a significant increase in recent years. This form of patient interaction has important implications, especially in neuropsychological assessment. Given the limited research on this subject in Portugal, the reliability of neuropsychological tests and acceptance of this format by the Portuguese elderly must be studied. Methods: The sample consisted of 43 healthy Portuguese adults. They were assessed by cognitive measures and questionnaires regarding sociodemographic aspects, memory complaints, computer literacy, functionality, depressive symptoms, and satisfaction with the teleconsultation via videoconference and in-person approaches. The order of the two conditions was randomized. Results: There were no significant differences between scores on the Logical Memory Test. However, higher scores were found in the online condition for the Paired Associate Learning Test. The level of satisfaction with teleconsultation was high, but it did not translate into a greater preference for this format. Discussion: The neuropsychological assessment of auditory-verbal episodic memory through teleconsultation is promising and well accepted by the older Portuguese population. The data indicate that teleconsultation provides reliable results for episodic memory assessment.
- The impact of education in the primacy and recency effects in cognitively healthy agingPublication . Areias-Marques, Sofia; Ribeiro, Filipa; Brieber, David; Lemos, Raquel; Oliveira-Maia, Albino J.
- Validação clínica da versão portuguesa do questionário de hábitos de sono das crianças (CSHQ-PT) em crianças com perturbações do sono e PHDAPublication . Parreira, Ana Filipa; Martins, António; Ribeiro, Filipa; Silva, Filipe GlóriaIntrodução: A versão Portuguesa do Children’s Sleep Habits Questionnaire mostrou propriedades psicométricas adequadas numa amostra comunitária mas o ponto de corte americano pareceu desadequado. O objetivo deste estudo foi validar este questionário em populações clínicas de crianças com distúrbios do sono e com perturbação de hiperatividade/ défice de atenção. Material e Métodos: Participaram no estudo 148 crianças Portuguesas com idades entre os 2 e os 10 anos, divididas em três grupos: 1. Grupo clínico com perturbação do sono (insónia comportamental, parassónias ou perturbação respiratória do sono); 2. Grupo clínico com perturbação de hiperatividade/ défice de atenção; 3. Grupo controlo. Os hábitos e problemas do sono foram avaliados através do Children’s Sleep Habits Questionnaire. A perturbação respiratória do sono foi confirmada por polissonografia. Resultados: A coerência interna do questionário (α de Cronbach) na amostra clínica (perturbações do sono e perturbação de hiperatividade/ défice de atenção) foi de 0,75 e variou de 0,55 a 0,85 nas subescalas. As crianças com perturbações do sono e com perturbação de hiperatividade/ défice de atenção apresentaram um índice de perturbação do sono mais elevado do que o grupo controlo. As subescalas apresentaram diferenças significativas nos subgrupos de perturbações do sono revelando validade discriminante. A análise receiver operating characteristic do índice de perturbação do sono do grupo com perturbação do sono versus grupo controlo determinou um ponto de corte de 48. Discussão: As crianças com perturbações do sono e com perturbação de hiperatividade/ défice de atenção apresentaram um Índice de Perturbação do Sono mais elevado do que o grupo controlo. As subescalas apresentaram diferenças significativas nos subgrupos de perturbações do sono revelando validade discriminante. Conclusão: A versão Portuguesa do Children’s Sleep Habits Questionnaire mostrou propriedades psicométricas adequadas em crianças com perturbações do sono e/ou perturbação de hiperatividade/ défice de atenção. O ponto de corte de 48 é mais adequado para a população Portuguesa.