Browsing by Author "Charepe, Zaida"
Now showing 1 - 10 of 53
Results Per Page
Sort Options
- Adolescent hope in the context of nursing care: a scoping reviewPublication . Paramos, Ana; Ferreira, Cláudia; Loureiro, Fernanda; Charepe, ZaidaProblem: Hope is a multidimensional concept with a multidisciplinary approach in different areas of health intervention. From the perspective of the discipline of nursing, the concept of hope in the adolescent has been defined. However, its characterization is not consensually established but is necessary for nurses to be able to plan interventions aimed at its promotion. This scoping review aims at mapping the existing knowledge about adolescent's hope in the context of nursing care and contributing to the improvement of nursing interventions.Eligibility criteria: The review was conducted using Joanna Biggs Institute methodology, and was conducted in Pubmed, Cinahl, Scielo, Ebscohost, Open Grey, Mednar, Worldwidescience, and Science Direct. Inclusion criteria included quantitative, qualitative, or mixed studies as well as systematic reviews and opinion articles, published in Portuguese or English, without publication date limitation, with “adolescents” as the population, “hope” as a concept, and “nursing” as context. Overall studies quality was quite high. The extraction of relevant information from each selected article was summarized in a table that is publicly available at Open Science Framework. Sample: A total of 1259 articles were identified by title and 1220 were excluded by abstract.25 empirical articles met the inclusion criteria. Results: The concept of hope in this population was associated with other concepts such as resilience or well-being. Nursing interventions increase hope with positive outcomes in healthy or with chronic/complex diseases adolescents. Conclusion: Hope is an essential component of nursing care for healthy, with chronic or complex disease adolescents with increased interest in the scientific community. Implications:This review recommends orientations for the nursing process with a central focus in address human responses, nursing interventions, and the results of those interventions.
- Alimentação na pessoa em fim de vida: análise de conceitoPublication . Afonso, Tânia Sofia dos Santos; Ramos, André Ribeiro; Charepe, ZaidaIntrodução: Do cuidar em fim de vida emerge um tema importante, o da alimentação, considerando as diferentes alterações na necessidade humana básica de “comer e beber”. Objetivo: Apresentar a análise crítica de um episódio da prática que remete para o cuidar em fim de vida, partindo de uma revisão teórico-concetual do conceito de alimentação. Materiais e Métodos: Do episódio descrito emerge o conceito de alimentação, referente à necessidade humana básica (NHB) de “comer e beber” de Virgínia Henderson e o conceito de evidência, abordado pelo modelo da Prática Baseada na Evidência de June H. Larrabee. A análise teórico-concetual do conceito decorre da aplicação do método de análise concetual de Walker e Avant. Resultados: A necessidade de mais competências e recursos em avaliação, síntese e difusão das melhores evidências na prática pelos enfermeiros é registada. Competências e recursos assentes na análise de conceitos, pelo que o método de Walter e Avant se revela um instrumento vital na fundamentação da prática em evidência, tal como defendido por Larrabee no seu modelo. Conclusão: Esta análise possibilitou a avaliação crítica do melhor padrão de cuidados no que se refere à alimentação em fim de vida, assumindo-a como indicador de evolução do estado de saúde da pessoa alvo de cuidados.
- Ameaças ao conforto neonatal durante a crise pandémica COVID-19: implicações éticas numa unidade de cuidados intensivos neonataisPublication . Almeida, Raquel; Mendes, Joana; Charepe, Zaida; Nunes, Elisabete; Lourenço, Margarida; Caldeira, Sílvia
- Another lesson learned: a commentary on “Montes et al. (2020) neonatal nursing in the COVID-19 pandemic: can we improve the future?”Publication . Almeida, Raquel; Mendes, Joana; Charepe, Zaida
- Ansiedade, depressão e ideação suicida em idade pediátrica: uma visão sobre as repercussões da pandemia COVID-19Publication . Carneiro, Liliana; Pires, Telma; Romeiro, Joana; Ramos, Sílvia; Charepe, Zaida
- Aprendizagem dos enfermeiros ao longo da vida: adaptação e validação da Escala de JeffersonPublication . Rodrigues, Sofia Vistas; Vieira, Margarida; Charepe, Zaida; Capelas, Manuel LuísA formação contínua do enfermeiro constitui não só uma forma de desenvolvimento pessoal e profissional com vista à melhoria da qualidade dos cuidados, mas também um dever para com a profissão. No entanto, a formação contínua não se expressa numa norma específica, sendo o enfermeiro autónomo na gestão do seu percurso de formação após o término do curso de Licenciatura em Enfermagem. O objectivo deste estudo consiste em adaptar e validar a Escala de Jefferson, de aprendizagem ao longo da vida, para o contexto formativo dos enfermeiros. A versão original da Escala de Jefferson (EJ) é constituída por uma subescala de 19 itens, e foi criada para o contexto dos médicos (1). A escala foi adaptada para uma amostra de 262 enfermeiros, de uma Instituição Hospitalar e de uma entidade académica, em contexto de frequência do Curso de Mestrado em Enfermagem. Participaram 216 enfermeiros com idades compreendidas entre os 22 e os 55 anos. Após a adaptação, foi feita a validação da nova versão utilizando a mesma metodologia do autor da escala original, tendo -se obtido bons resultados de consistência interna (a= 0,811) e estrutura factorial, idênticos aos da versão original. Considera -se, assim, que esta escala tem boas características psicométricas para avaliar a aprendizagem ao longo da vida dos enfermeiros, constituindo um instrumento útil para a investigação na área da educação e gestão dos Serviços de Enfermagem.
- Atributos da esperança para os enfermeiros que cuidam da pessoa com doença oncológica em situação paliativa: análise da simbologia do conceitoPublication . Pacheco, Andreia; Charepe, Zaida
- A brincadeira terapêutica enquanto intervenção de enfermagem numa urgência pediátricaPublication . Guerra, Nádia; Charepe, Zaida; Nunes, Elisabete; Lourenço, Margarida; Berenguer, Sílvia
- Can prior hospitalisation experiences influence satisfaction with nursing care? Results in a school-aged children samplePublication . Loureiro, Fernanda; Charepe, ZaidaIntroduction: Patient satisfaction is considered an important and relevant patient outcome in the nursing field [1], and prior hospitalisation experiences have impact in the overall satisfaction with care [2]. Regarding children satisfaction, authors conceptualise satisfaction through the comparison of previous experiences [3]. This study aims to identify if prior hospitalisation experiences influences satisfaction with nursing care, in school-aged children (7–11 years). Materials and Methods: An observational, cross-sectional, exploratory-descriptive study with a convenience sample was performed. Data were collected from January 2015 to December 2016. The "Children Care Quality at Hospital" [4] instrument was used after translation and validation to Portuguese [5]. In this questionnaire children were asked to rate nursing care from 1(less satisfied) to 5 (more satisfied). Statistical analysis was performed using SPSS statistical tool (version 24.0). In order to verify the association between the variable’s prior to hospitalisation experience and patient satisfaction, Student's t-test was applied with a 95% confidence interval. Authorisation was obtained from ethics committees in each of the 6 hospitals were the study was applied, and also from the National Data Protection Commission. Results: In this sample (n = 252) children mean age was 8.9 years (SD = 1.4), and it mainly consisted of boys (52.8%, n = 133). Most children had prior hospitalisation experiences (63.5%, n = 160), 35.7% (n = 90) have never been hospitalised before, and 2 children answered, “I do not know”. Nursing care was rated with a score of 4.51 (SD = 0.645). There was no significant difference between having or not having prior hospitalisation experiences and the score attributed by children (t = 1.47; p =.821). Discussion and conclusions: In this sample, children are satisfied with nursing care provided during hospitalisation. In previous studies with adult population, prior experiences seem to have a negative effect on the overall satisfaction [2,6]. Specifically in school-aged children, previous experiences positively influences satisfaction with nursing care [4]. However, this was not verified in our study. We suggest that further studies should be developed some time after the hospitalisation experience, for example 6 months, to understand the most relevant experiences and their influence on the satisfaction with hospital nursing care.
- Continuidade de cuidados de enfermagem em âmbito comunitário à criança com necessidades paliativas e família: um relato de caso suportado no perfil de competências do enfermeiro especialista em enfermagem de saúde infantil e pediátricaPublication . Loura, David; Martins, Maria João; Charepe, Zaida; Romeiro, Joana; Pereira, Adelaide